Roczny plan pracy przedszkola
ROCZNY PLAN PRACY
OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZO – KSZTAŁCĄCEJ
ROK SZKOLNY 2022-2023
Plan został zatwierdzony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej dnia 5 września 2022r.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2020r. poz. 910).
- Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2017r. poz. 1658).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania
przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego.
- Statut przedszkola.
Plan pracy został opracowany na podstawie:
- Podstawy programowej wychowania przedszkolnego
- Programu Wychowania przedszkolnego
- Diagnozy potrzeb i zainteresowań dzieci
- Priorytetów wskazanych przez MEN
Realizacja zadań z Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego w zakresie warunków i sposobów jej realizacji. Realizacja przez wszystkich nauczycieli w ciągu całego roku szkolnego. |
|||
SPOSOBY REALIZACJI |
KRYTERIA OSIĄGNIĘĆ |
MONITOROWANIE |
OSOBA ODPOWIEDZIALNA |
1. Zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa w przedszkolu:
- zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w poszczególnych pomieszczeniach przedszkola: w sali zabaw, szatni, łazience, na schodach, w sali gimnastycznej i w ogrodzie, - zapoznanie z drogą ewakuacyjną oraz zasadami ewakuacji, przeprowadzenie próbnego alarmu przeciwpożarowego, - przestrzeganie rozkładu dnia przedszkola, zapewnienie dzieciom równowagi pomiędzy zajęciami kierowanymi a niekierowanymi, pozostawienie dostatecznej ilości czasu na samodzielna zabawę.
|
- zna i przestrzega zasady bezpieczeństwa obowiązujących w przedszkolu i jego otoczeniu - zna drogę ewakuacyjną - wie, jak zachować się w przypadku ogłoszenia alarmu przeciwpożarowego
|
- alarm przeciwpożarowy - zapisy w dziennikach
|
nauczyciele wszystkich grup |
2. Aranżacja przestrzeni do zabaw, kącików zainteresowań z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i możliwości dzieci z poszczególnych grup wiekowych: - tworzenie w sali przestrzeni i warunków do bezpiecznej zabawy, pracy i odpoczynku, do samodzielnego odkrywania, prowadzenia eksperymentów, utrwalania wiedzy, - tworzenie, wzbogacanie i modyfikowanie w ciągu roku, stałych( czytelniczy, konstrukcyjny, artystyczny, przyrodniczy)i czasowych kącików zainteresowań stymulujących wszechstronny rozwój dzieci.
|
- podejmuje decyzje, organizuje sobie czas wolny - bierze czynny udział w zakładaniu - inicjuje i realizuje działania na rzecz własnego rozwoju
|
- kąciki zainteresowań, - pomoce dydaktyczne |
nauczyciele wszystkich grup |
3.Respektowanie praw każdego dziecka do bezpieczeństwa w sferze fizycznej, psychicznej , emocjonalnej i społecznej:
-ustalenie z dziećmi praw i obowiązków przedszkolaka w wybranej formie: „Nasze zasady”, „Kodeks grupy”, „Kodeks przedszkolaka” itp. zgodnie z potrzebami grupy, - uczenie dzieci zrozumienia i tolerancji wobec odmienności lub ograniczeń niektórych dzieci,
- zapoznawanie dzieci z konwencją o Prawach Dziecka
|
- tworzy kodeks grupy i przestrzega jego zasad - rozwiązuje problemy na miarę swoich możliwości - wyraża szacunek wobec innych osób |
- kodeksy grupowe - tablica motywacyjna - kontrakty -scenariusze zabaw |
Nauczyciele wszystkich grup |
4.Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez stosowanie różnorodnych metod pracy.
- korzystanie z dorobku pedagogicznego M. Montessori, Freneta, Weroniki Sherborne, I, Majchrzak, E. Gruszczyk - Kolczyńskiej, Marii Bogdanowicz, Domana, E. Denisona, Orffa, Labana, Kniesów - korzystanie z dorobku pedagogiki zabawy, w tym Klanza szkolenia „Jazz dla ucha malucha”, metody harcerskiej – pląsy, zabawy tropiące, pedagogiki cyrku, płytoteki, zabaw Klamana - szerokie korzystanie z aktywizujących metod pracy: burza mózgów, projekt edukacyjny, metoda projektu, drama, gry planszowe, trening twórczego myślenia, story line, -wykorzystanie w pracy z dziećmi biblioterapii i bajkoterapii
|
- |
- zapisy w dzienniku zajęć -scenariusze zajęć
|
Wszyscy nauczyciele |
5. Wspieranie rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, organizowanie PPP i KS: - diagnoza i terapia logopedyczna, terapia psychologiczna, terapia surdopedagogiczna -współtworzenie i współrealizowanie planów działań wspierających rozwój dziecka, - wnikliwa obserwacja i diagnoza przedszkolna, - stosowanie dostępnych pomocy edukacyjnych pomoce sensoryczne, logopedyczne, gry edukacyjne, pomoce SI, -dostosowanie warunków pobytu dziecka w przedszkolu do jego potrzeb i możliwości (czas pobytu w plu, miejsce pracy i odpoczynku dziecka w sali, ilość bodźców, pomoce, tablice motywacyjne itp.)
|
- wyrównywanie szans rozwojowych - osiąganie sukcesu edukacyjnego - poprawa funkcjonowania społecznego w grupie - zabezpieczenie indywidualnych potrzeb każdego dziecka |
- plany działań wspierających rozwój - plany IPET - arkusze obserwacji - diagnoza logopedyczna, psychologiczna, pedagogiczna
|
Wszyscy nauczyciele specjaliści |
6.Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci, eliminowanie zauważonych niedomagań i braków: - rozpoznawanie i monitorowanie potrzeb edukacyjnych dzieci ( obserwacje pedagogiczne) - planowanie i prowadzenie pracy indywidualnej w zakresie niezbędnym dziecku dla osiągnięcia sukcesu edukacyjnego, - prowadzenie grupowych ćwiczeń logopedycznych, - organizowanie warunków do podnoszenia poziomu umiejętności dzieci w każdej sferze rozwojowej
|
- wnikliwa obserwacja każdego dziecka - dbałość o zapewnienie pełnego rozwoju możliwości każdego dziecka - wychodzenie naprzeciw potrzebom poszczególnych dzieci |
Plany pracy Karty pracy Zapisy w dzienniku Notatki |
Wszyscy nauczyciele |
7. Współpraca z rodzicami: - wspólne analizowanie podejmowanych działań wychowawczych i profilaktycznych w celu wzmacniania właściwych zachowań, ocenianie skuteczności i modyfikowanie według potrzeb,
- ścisła współpraca z rodzicami dzieci objętymi PPP, WWR, KS, - angażowanie rodziców do wyposażania kącików w sali, - modyfikowanie kodeksów grupowych, - zachęcanie do korzystania z konsultacji ze specjalistami - zachęcanie i realizowanie inicjatyw rodzicielskich - zachęcanie do udziału w zebraniach grupowych
|
|
|
|
8.Wspomaganie dzieci w funkcjonowaniu w szybko zmieniającym się świecie przez: -kontakt z technologią cyfrową: tablica multimedialna, telefon komórkowy, tablet, smartfon ,przeglądarka internetowa -korzystanie z programów multimedialnych dla dzieci, oglądanie filmów edukacyjnych, wykonywanie zdjęć cyfrowych, korzystanie z telefonu w obliczu zagrożenia ( numery alarmowe) -rozumienie korzyści i zagrożeń wynikających z korzystania z tych urządzeń. |
|
|
|
I.„ Raz, dwa trzy: czytam ja – czytaj ty !” – rozwijanie zainteresowań czytelniczych u dzieci. Realizacja: 1.09.2022– 31.12.2022 |
|||
SPOSOBY REALIZACJI |
KRYTERIA OSIĄGNIĘĆ |
MONITOROWANIE |
OSOBA ODPOWIEDZIALNA |
1. Propagowanie książek i czytelnictwa przez realizację działań międzygrupowych, zespołowych nauczycieli i ogólnie przedszkolnych: -wykonywanie wystaw czytelniczych, -przygotowywanie gazetek okolicznościowych na temat czytelnictwa -eksponowanie prac konkursowych związanych z czytelnictwem, książkami, bajkami -zorganizowanie konkursu recytatorskiego (w ramach „Przedszkole talentów”) -zorganizowanie konkursu czytelniczego dla dzieci czytających -organizowanie międzygrupowych wydarzeń w oparciu o literaturę np. „Dzień pluszowego misia”, „Dzień postaci z bajek”, inscenizacje i teatrzyki literackie dla grup młodszych lub równoległych w wykonaniu dzieci i nauczycielek
- zorganizowanie rodzinnego konkursu plastycznego „Moja ulubiona książeczka” (całe przedszkole) |
- jest zainteresowane książkami - bierze udział w konkursach - ciekawi je czytanie, chce czytać samodzielnie - słucha z uwagą czytanych tekstów - poznaje przykłady literatury dla dzieci w ciekawy i inspirujący sposób |
Scenariusze zajęć, konkursów, przedsięwzięć Dyplomy dzieci Zdjęcia z wydarzeń
Zapisy w dzienniku
Dyplomy Prace dzieci |
Wszyscy nauczyciele Koordynator konkursu recytatorskiego:
Koordynator konkursu czytelniczego: Aleksandra K.
Koordynator konkursu plastycznego:
|
2. Dbanie o stały kontakt dzieci z literaturą, książką, bajką przez: - zapewnienie dzieciom dostępu do książek w formie papierowej, audiobooków, słuchowisk, przekazu dorosłych. - codzienne czytanie dzieciom, słuchanie audiobooków, słuchowiska dla dzieci - oglądanie i omawianie ilustracji w książkach - atrakcyjne eksponowanie książek, kącika książki - postawę nauczyciela jako miłośnika książek - przynoszenie przez dzieci ulubionej książki z domu w wyznaczonym dniu np. „Piątek z książką”- wspólne jej czytanie, oglądanie, omawianie, streszczanie itd. - wskazywanie funkcji książki w życiu człowieka w ramach zajęć dydaktycznych i codziennych czynności -wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą - „Przedszkolny piknik z książką”- czytanie dzieciom książek w ogrodzie, zaproszenie osób czytających: rodzice, pracownicy przedszkola, starsze rodzeństwo, dziadkowie.
|
- lubi kontakt z książką - sięga po książki w ramach swobodnej aktywności - włącza się w proponowane zadania -wymienia funkcje książki -wyraża się poprzez prace plastyczne |
Zapisy w dzienniku Księgozbiór i kąciki książki
Scenariusze zajęć Prace dzieci |
Wszyscy nauczyciele |
3. Uczenie dzieci zasad korzystania z książek, czytelni, biblioteki, kącika książki:
- tworzenie kodeksu czytelnika, słuchacza - wzbogacanie i dbanie o księgozbiór grupowy - naprawianie i oprawianie z dziećmi książek - ustalenie zasad korzystania z pożyczonych książek - wdrażanie do oszczędzania papieru -wykonywanie zakładek do książek - zorganizowanie zajęć dydaktycznych dotyczących powstawania książki, produkcji papieru, twórców książki(pisarz, drukarz, ilustrator, introligator), -poznawanie nazwisk polskich pisarzy i poetów dla dzieci- patroni karwińskich ulic (Brzechwa, Tuwim, Porazińska, Makuszyński) - poznanie zawodu bibliotekarza, księgarza.
|
-dba o książki -wie, że należy szanować książki -posiada wiedzę na temat powstawania książki - zna nazwiska kilku wybranych twórców dla dzieci -zna zawody osób związanych z książkami |
Kodeksy czytelnicze Scenariusze zajęć Prace dzieci
|
Wszyscy nauczyciele |
4. Współpracowanie z rodzicami w celu rozwijania pasji czytelniczej dziecka poprzez: - tworzenie książki grupowej –(dziecko z rodzicami przygotowuje jedną stronę do książki) „Wspomnienia z wakacji”, lub „Nasza piękna jesień” -zachęcanie rodziców do tworzenia książeczki z tekstem wymyślonym przez dziecko „Moja bajeczka” - wypożyczanie książek z domu do przedszkola - korzystanie i wzbogacanie kącika czytelniczego na stronie www przedszkola( propozycje książek polecanych dzieciom, rodzicom, nauczycielom) - pedagogizacja rodziców : np. „rola książki w życiu dziecka”, artykuły ,zebranie z rodzicami na temat ”Wpływ czytania na rozwój dziecka”, promocja książek, zachęcanie rodziców do czytania dzieciom w domu
|
- włącza się w działania grupy -układa tekst opowiadania - wykonuje w domu zadania czytelnicze - pożycza książki- zna zasady ich szanowania
|
Książka grupowa Prace dzieci Zapisy w dzienniku
|
Wszyscy nauczyciele Rodzice |
5.Organizowanie i udział w przedsięwzięciach promujących czytelnictwo: a)spotkania z autorami książek: recytacja, prezentacja książki, warsztaty.
b) spotkanie z aktorami recytującymi lub czytającymi dzieciom literaturę: Teatr Dramatyczny, Teatr Muzyczny
c)wyjście do teatru na przedstawienie w oparciu o literaturę Teatr Dramatyczny, Teatr Muzyczny, Teatr Gdynia Główna
d)ścisła współpraca z biblioteką: wyjścia dzieci do biblioteki, zajęcia biblioteczne, wymiana informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo
e) zakup książek dla dzieci w ramach wzbogacania kącików książek w salach, jako nagrody w konkursach plastycznych, czytelniczym, recytatorskim, wiedzy, w celu wykorzystania ich na zajęciach edukacyjnych z dziećmi.
|
- uczestniczy w wydarzeniach promujących czytelnictwo - poznaje książkę i jej autora - słucha wzorcowego języka polskiego - uczestniczy w spektaklu teatralnym
- poznaje bibliotekę, zasady jej działania
- obcuje z książką -jej zaciekawione czytaniem |
Scenariusze Zdjęcia z wydarzeń
Prace dzieci na podstawie odbytych spotkań i wydarzeń
Zapisy w dzienniku Plan współpracy z biblioteką |
Wszyscy nauczyciele
Koordynatorzy: a) b) c) d) Izabela J. e) dyrekcja przedszkola |
II. „Tęczowe przedszkole ma 40 lat” – obchody jubileuszu przedszkola. Realizacja 1.01.2023– 30.06.2023
|
||||
|
SPOSOBY REALIZACJI |
KRYTERIA OSIĄGNIĘĆ |
MONITOROWANIE |
OSOBA ODPOWIEDZIALNA |
ZIELONY KOLOR
Ekologia i przyroda. |
Rozwijanie postawy odpowiedzialności za najbliższe środowisko naturalne. Rozwijanie kompetencji przyrodniczych i obywatelskich:
-prowadzenie zajęć dydaktycznych o tematyce ekologicznej w odniesieniu do najbliższego środowiska: mój dom, przedszkole, osiedle, miasto. Uwrażliwianie dzieci na konieczność dbania o to środowisko, wskazywanie na zagrożenia dla środowiska – miasta.
- poznawanie przyrody w najbliższym otoczeniu przedszkola, dbanie o przyrodę, ogród przedszkolny, osiedle, porządkowanie terenu przedszkola, zawieszanie karmników, karmienie ptaków, sadzenie roślin, wycieczki po osiedlu, spacery przyrodnicze,
- udział w akcjach „ Sprzątanie świata” , obchody „Dnia Ziemi” w odniesieniu do przedszkola, ogrodu przedszkolnego, osiedla, miasta
- kontynuacja selektywnej zbiórki makulatury, plastikowych nakrętek i zużytych baterii oraz segregacja odpadów na terenie przedszkola, udział w akcjach organizowanych przez KZG Dolina Redy i Chylonki
|
- rozumie że należy dbać o środowisko naturalne
- jest świadome zagrożeń dla środowiska
-zna środowisko przyrodnicze, nazywa drzewa w ogrodzie przedszkolnym
-uczestniczy w działaniach ekologicznych w przedszkolu i w domu |
Scenariusze zajęć
Zapisy w dzienniku
Kąciki ekologiczne i przyrodnicze, albumy, prace dzieci
Pojemniki do segregacji |
Wszyscy nauczyciele
Koordynator KZG Beata G. |
NIEBIESKI KOLOR
Edukacja regionalna |
Kształtowanie postawy przywiązania do swojego miasta i regionu, zaangażowania społecznego, rozwijanie kompetencji osobistych, społecznych i w zakresie uczenia się:
- kontynuacja udziału w kampanii „Odprowadzam sam”- promowanie ograniczenia zanieczyszczeń w mieście,
- organizowanie zajęć na temat Gdyni i Kaszub: obchodzenie urodzin Gdyni, Dnia Gdynianina, poznawanie zwyczajów i symboli kaszubskich, oglądanie filmów edukacyjnych o Gdyni i Kaszubach, - zorganizowanie wycieczki do Muzeum Gdyni, udział w warsztatach w Muzeum Gdyni
-tworzenie kącików regionalnych, morskich,
-poznawanie historii przedszkola 44, znajomość pracowników przedszkola i ich zadań, zawodów, funkcji, imion
- zorganizowanie turnieju wiedzy o naszym przedszkolu
- udział w imprezach organizowanych przez partnerów przedszkola: np. Bieg przedszkolaka – Rada osiedla Karwiny,
- zorganizowanie pasowania grup zerówek na ORP Błyskawica |
- uczestniczy w akcjach organizowanych przez przedszkole
- poznaje/ utrwala symbole swojego miasta i regionu
- zna nazwę swojego miasta, regionu
|
Zapisy w dzienniku
Prace dzieci
Scenariusz uroczystości |
Wszyscy nauczyciele
Koordynator „Bieg przedszkolaka” wice dyr. Beata K.
Koordynator pasowania na ucznia: Beata G.
|
CZERWONY KOLOR
Emocje i wartości |
Dbanie o prawidłowy rozwój emocjonalny dzieci, wychowanie do wartości. Kształtowanie kompetencji osobistych, społecznych i w zakresie uczenia się:
- obchody świąt :Dni Morza, Urodziny Gdyni, w odniesieniu do powstania i funkcjonowania przedszkola 44
-zorganizowanie spotkania dzieci z emerytami z naszego przedszkola: upominki, występ np. Jasełka, uczenie szacunku dla osób starszych
-budzenie przywiązania do naszego przedszkola, kształtowanie postawy gospodarza placówki, dumy z bycia przedszkolakiem, odpowiedzialności za nasze przedszkole
- nauka radzenia sobie z emocjami, stresem, napięciem, lękiem: wprowadzanie strategii odreagowania złości, kącik emocji, kącik relaksu, bajkoterapia, techniki relaksacyjne,
-zabawy i zajęcia rozwijające samodzielność, pracowitość, odpowiedzialność w wykonywaniu codziennych czynności: dyżury, prace zespołowe, współdziałanie w parach, akceptacja nauczyciela, pochwały, prace na rzecz grupy, projekty, planowanie własnej aktywności,
-rozwijanie wrażliwości emocjonalnej dziecka na potrzeby słabszych, młodszych, osób starszych, chorych przez zajęcia edukacyjne, udział w akcjach charytatywnych, pomoc kolegom, listy do chorego kolegi, nazywanie i odczytywanie emocji innych ludzi,
- uwrażliwianie na prawdę i dobro poprzez przykład osobisty nauczyciela, bohaterów literackich, bajki, obchody np. Dnia Życzliwości, Walentynki, |
- współdziała przy organizacji i przebiegu uroczystości
- jest odpowiedzialne za powierzone mu działania
- zna sposoby reagowania tak, aby nikogo nie krzywdzić
- stosuje poznane strategie radzenia sobie z napięciami, stresem,
- korzysta z kącika relaksu
- rozpoznaje i nazywa emocje
- ocenia postępowanie bohaterów literackich
- zna zasady zachowania w grupie i je stosuje - panuje nad emocjami w miarę swoich możliwości |
Zapisy w dzienniku
Scenariusze uroczystości
|
Wszyscy nauczyciele
Odpowiedzialne za jasełka: nauczycielki gr.IV.
Koordynator akcji charytatywnych: a) Ciapkowo:
b) Klub seniora:
|
ŻÓŁTY KOLOR
Zabawa |
Organizowanie dzieciom sposobności do zabawy, poznawania świata poprzez zabawę, rozwijania oczekiwań poznawczych. Kształtowanie kompetencji w zakresie przedsiębiorczości oraz w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej:
- zorganizowanie festynu dla dzieci z okazji 40-lecia przedszkola
-prowadzenie zabaw dawnych i współczesnych, ukazywanie upływu czasu, zmian w wyglądzie zabawek, zabaw, rodzaju aktywności dzieci obecnie i sprzed 40 lat- stosowanie zabaw ruchowych, tanecznych, ze śpiewem.
- propagowanie zabaw rodziców: skakanka, hula- hop, klasy, guma, jojo, chowany, berek, dwa ognie. także na świeżym powietrzu
- stwarzanie warunków do podejmowania przez dzieci działań typu: przedstawienia, inscenizacje, improwizacje taneczne, wokalne, recytatorskie, popisy, występy przed grupą.
|
- bierze udział we wspólnych zabawach
- zgodnie bawi się i współdziała w grupie
- dzieli się swoimi pomysłami i prezentuje swoje umiejętności |
Scenariusze
Zapisy w dzienniku
|
Wszyscy nauczyciele
Koordynator festynu:
|
FIOLETOWY KOLOR
Rozwijanie talentów |
Prowadzenie zajęć z uwzględnianiem indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci, ich uzdolnień i predyspozycji, a także doświadczeń i potencjału tkwiącego w dzieciach. Kształtowanie wszystkich kompetencji kluczowych:
- przygotowanie z dziećmi pokazu ich umiejętności na „Dzień talentów” jako podsumowanie obchodów 40 lecia przedszkola
- zorganizowanie konkursu plastycznego na temat „Moje przedszkole” – udekorowanie przedszkola pracami dzieci
Prezentowanie rodzicom i dzieciom twórczej aktywności plastyczno–konstrukcyjnej wychowanków: - wystawy prac w sali „nasza galeria”, dekorowanie sali i kącików pracami dzieci, -wystawy prac konkursowych na korytarzach przedszkola, - wystawy jednego autora promujące talenty plastyczne i konstrukcyjne dziecka - propagowanie i prezentowanie umiejętności językowych – recytacje, czytanie kolegom, prezentacje swoich zainteresowań - uczenie, zainteresowanych dzieci, gry w warcaby, szachy, - promowanie talentów dzieci przez udział w konkursach poza przedszkolnych.
Realizacja zadań w ramach „Przedszkole talentów”
a),,Wierszykowe trele morele” – konkurs recytatorski – pierwsze półrocze -rozwijanie zdolności recytatorskich, zachęcanie do występów na scenie, b)„Kto pierwszy na mecie” – zawody sportowe, promowanie sprawności ruchowej, zdolności motorycznych, c)„Z matematyką za pan brat już od najmłodszych lat” konkurs matematyczny, uzdolnienia w liczeniu i intuicji mat. d)„Z piosenką przez świat” – konkurs wokalny – ujawnienie talentów wokalno- muzyczno- tanecznych. e),,Akademia talentów”- prezentacja dziecięcych zdolności: recytatorskich, aktorskich, matematycznych, wokalnych, muzycznych, tanecznych, sportowych.
|
- ujawnia i rozwija swoje umiejętności, predyspozycje, talenty
- opowiada o swoich mocnych stronach
- mówi, co je interesuje, w czym jest dobre
- zgodnie współdziała z kolegami - rozumie, że każdy ma inne umiejętności, zauważa je u kolegów
- podejmuje proponowane zadania |
Kąciki zainteresowań
Prace dzieci
Zapisy w dzienniku
Dyplomy dzieci
Zapisy w dzienniku
Scenariusze zajęć
|
Wszyscy nauczyciele
Koordynator konkursu plastycznego: Małgorzata N. MagdaS
Wszyscy nauczyciele
Koordynatorzy: a) b) c) d) e) |
POMARAŃCZOWY KOLOR
Zdrowie |
Dbałość o zdrowy rozwój fizyczny dzieci poprzez:
- codzienny pobyt dzieci na powietrzu z uwzględnieniem zabaw swobodnych i kierowanych - systematyczne prowadzenie zabaw porannych, zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych w sali w na powietrzu z zastosowaniem pomocy nietypowych, muzyki, sprzętu sportowego itp.
- przestrzeganie rozkładu dnia, zachowanie równowagi pomiędzy pozycja siedzącą i aktywną dziecka - zachęcanie do zdrowego odżywiania, picia wody, ograniczanie słodyczy w diecie -systematyczne prowadzenie profilaktyki logopedycznej: ćwiczeń oddechowych, artykulacyjnych, usprawniających aparat mowy, ćwiczeń słuchowych i językowych.
- wdrażanie dzieci do dokonywanie przez nie świadomych wyborów prozdrowotnych: decydowanie o potrzebie odpoczynku i ruchu, doskonalenie samoobsługi, rozumienie zasad zdrowego odżywiana
|
- chętnie przebywa na powietrzu, bierze udział w proponowanych zabawach - uczestniczy w zabawach ruchowych
- potrafi bezpiecznie korzystać ze sprzętu sportowego
- jest sprawne fizycznie - rozwija sprawność fizyczną
- zna zasady zdrowego odżywiania
- bierze aktywny udział we wspólnych zabawach
- dokonuje wyborów dotyczących zdrowia
|
Zapisy w dzienniku
plany miesięczne
scenariusze
|
Wszyscy nauczyciele
|
GRANATOWY KOLOR
Współpraca: nauczyciele rodzice, środowisko lokalne. |
Współpraca z rodzicami:
Pomoc i współudział rodziców w przygotowaniu i zorganizowaniu Jubileuszu przedszkola:
- pomoc w realizacji filmiku na temat historii przedszkola -przygotowanie dzieci do występów: stroje, nauka tekstów -pomoc w przygotowaniu i sfinansowaniu festynu dla dzieci, akcji zaplanowanych w ramach obchodów 40 lecia
- zachęcanie do udziału w konkursach przedszkolnych i poza przedszkolnych - zgromadzenie fotografii z dzieciństwa rodziców, początków przedszkola 44, wspomnień absolwentów
Współpraca ze środowiskiem lokalnym:
- prezentacja dorobku przedszkola 44 w środowisku np. w bibliotece, Radzie Osiedla, Urzędzie miejskim, przychodni, szkole (fotografie, artykuł, prace dzieci)
- współorganizowanie wycieczek, wyjść na zajęcia edukacyjne w najbliższej okolicy - kontynuowanie współpracy z instytucjami wspierającymi przedszkole: 1. Szkoła podstawowa Nr 42 w Gdyni – współdziałania klasy I i grup zerówkowych, 2. Biblioteka Publiczna Filia Gdynia- Karwiny – spotkania w bibliotece 3. Poradnia psych-pedag. nr 1, – badania diagnostyczne, terapia logopedyczna, psychologiczna, warsztaty dla rodziców, wykład dla rodziców „Dojrzałość szkolna”, warsztaty dla nauczycieli, 4.Schronisko Ciapkowo – akcja zbiórki żywności dla zwierząt, 5.Dom Seniora ,,Iskierka’’- przekazanie kartek świątecznych wykonanych przez dzieci, 6.Urząd miasta - akcja „Odprowadzam sam” 7..Rada Dzielnicy – „Bieg Przedszkolaka”
Współpraca nauczycieli:
-wspólne przygotowanie pokazu dzieci jako kulminacji obchodów Jubileuszu w czerwcu 2023 - zorganizowanie wystawy fotograficznej „Nasze przedszkole w obiektywie” - współtworzenie gazetki jubileuszowej, -wykonanie upominków dla zaproszonych gości, -współpraca nauczycieli w ramach działań między grupowych i ogólnie przedszkolnych, -współpraca ze specjalistami, -pełnienie funkcji opiekuna stażu i mentora oraz współdziałanie w ramach stażu, - organizowanie zajęć otwartych dla koleżanek, - wzbogacanie kącików zainteresowań, - wspólne realizowanie przedsięwzięć, - współpraca w zespołach nauczycielskich - udział w szkoleniach rady pedagogicznej
|
- dzielenie się doświadczeniem - współdziałanie w ramach realizacji zadań
|
Artykuły Poczta internetowa
Tablica ogłoszeń
Protokoły z zebrań, spotkań z rodzicami
Notatki z konsultacji
Plany współpracy
|
Wszyscy nauczyciele
|
Załączniki:
- Wykaz przydatnych lektur.
- Harmonogram działań.
- Zespoły nauczycielskie
PRZYDATNE LEKTURY:
- Tradycyjne gry i zabawy świetlicowe Autor: Piotr Winczewski
- Artysta w przedszkolu i szkole. Techniki plastyczne dla dzieci Tilman Michalski, Ute Michalski
- Zajęcia ruchowe w przedszkolu. Ćwiczenia gimnastyczne Małgorzata Lipiejko
- Seria książek „Każde dziecko to potrafi”
- Zabawy dla maluchów -Jak wychować pomysłowca? Katarzyna Mitros
- Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka poradnik wyd. Natuli dzieci są ważne
- Wielki podręcznik dla nauczycieli żłobków i przedszkoli opracowanie zbiorowe wyd. Jedność
- Od złości do radości .Jak rozpoznawać i okazywać uczucia. Seria Ja i emocje wyd. Jedność dla dzieci
- Czy ten smutek kiedyś minie? Jak radzić sobie z żalem. Seria Ja i emocje wyd. Jedność dla dzieci
- Bajki które uczą jak żyć wśród innych. Begona Ibarrola
- Bajki które pomagają odkrywać talenty . Begona Ibarrola
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ NA ROK SZKOLNY 2022/2023
Lp. |
Rodzaj działania |
Data, termin realizacji |
Cele, główne zadania |
Osoba odpowiedzialna/koordynator |
1 |
Spotkanie z autorem książki dla dzieci |
I półrocze |
Zaproszenie twórcy, organizacja spotkań w grupach lub z ogółem przedszkola. |
|
2 |
Wyjazd do Teatru |
I półrocze |
Zaplanowanie wycieczki, zakup biletów |
|
3 |
Teatr w przedszkolu |
I półrocze |
Zaproszenie teatru do przedszkola, organizacja grup na przedstawieniu
|
|
4 |
Wizyta aktora w przedszkolu |
I półrocze |
Zaproszenie aktora do przedszkola, podział grup na spotkanie z aktorem.
|
|
5 |
Pasowanie na przedszkolaka |
Listopad 2022 |
Zaplanowanie, przygotowanie dzieci, przeprowadzenie uroczystości. |
Nauczycielki grup I i II |
6 |
Pasowanie na ucznia |
Październik 2022 |
Zaplanowanie i przeprowadzenie uroczystości, przygotowanie dzieci.
|
Beata G. gr. IV |
7 |
Konkurs recytatorski |
Listopad 2022 |
Zaplanowanie tematyki recytacji z uwzględnieniem tematu I z planu rocznego, przygotowanie dyplomów, nagród książkowych, przeprowadzenie konkursu z podziałem na grupy starsze i młodsze. |
|
8 |
Konkurs czytelniczy |
Grudzień 2022 |
Zaplanowanie konkursu, przygotowanie dyplomów, nagród książkowych, przeprowadzenie konkursu dla grup starszych.
|
Aleksandra K. – gr. VII |
9 |
Dzień Pluszowego Misia grupy młodsze |
25 listopada 2022 |
Przygotowanie literatury, zestawu wierszy i opowiadania, recytacja i czytanie nauczycielek lub zaproszonych osób, zaplanowanie i przeprowadzenie zabawy w oparciu o literaturę. |
|
10 |
Dzień pluszowego misia grupy starsze |
25 listopada 2022 |
Przygotowanie literatury, zestawu wierszy i opowiadania, recytacja i czytanie nauczycielek lub zaproszonych osób, zaplanowanie i przeprowadzenie zabawy w oparciu o literaturę. |
Aleksandra K. gr. VII |
11 |
Konkurs plastyczny „Moja ulubiona książka” |
Grudzień 2022 |
Przygotowanie plakatu informacyjnego, regulaminu konkursu, zaproszenie rodzin do udziału w konkursie, nagród książkowych, zorganizowanie wystawy prac dzieci, rozstrzygnięcie konkursu. |
|
|
Akcje charytatywne:
a)Pomoc dla Ciapkowa
b)Kartka dla seniora |
Grudzień 2022 |
Nawiązanie współpracy, umieszczenie plakatów, zaproszenie do akcji nauczycielek dzieci i rodziców, nadzór nad przebiegiem akcji, zakończenie akcji. |
a)
b) |
12 |
Konkurs plastyczny „Moje przedszkole” |
Marzec 2023 |
Przygotowanie regulaminu konkursu, plakatów informacyjnych, zaproszenie rodzin do udziału w konkursie, przygotowanie nagród i dyplomów, zorganizowanie wystawy prac na korytarzach przedszkola. |
Małgorzata N. Magda S. gr.VI |
13 |
Spotkanie z emerytkami |
Styczeń 2023 |
Sporządzenie scenariusza spotkania, zaplanowanie przebiegu spotkania, wystosowanie zaproszeń ( wykonują dzieci) nadzór nad wykonaniem upominków (wykonują dzieci), pełnienie roli gospodarza spotkania. |
|
14 |
Scenariusz pokazu jubileuszowego
|
Luty 2023 |
Sporządzenie scenariusza, przydział zadań dla poszczególnych grup, nadzór nad przygotowaniami, ustalenie przebiegu uroczystości. |
|
15 |
Wycieczka do Muzeum Gdyni – starszaki. |
Maj 2023 |
Umówienie i zorganizowanie wycieczki, przejazdu dzieci. Skompletowanie dokumentacji wycieczki. |
Nauczycielki gr. VII i IV Kierownik wycieczki: Aleksandra K. |
16 |
Jasełka |
Grudzień 2022 |
Wybór repertuaru, przygotowanie dzieci, strojów, przeprowadzenie występu. Zaproszenie gości. |
Beata G. Iza J. grupa IV |
17 |
Bal karnawałowy „Mój ulubiony bohater książkowy” |
Styczeń 2023 |
Przygotowanie plakatu informacyjnego na hol i informacji przy poszczególnych salach na temat preferowanego stroju dla dziecka, daty balu.
|
|
18 |
Gazetka 40 lecia |
Kwiecień 2023 |
Zebranie artykułów, opracowanie graficzne gazetki, zlecenie druku, oprawa plastyczna.
|
|
19 |
Festyn dla dzieci |
Czerwiec 2023 |
Synchronizacja zaplanowanych atrakcji, sporządzenie plakatu informacyjnego, czuwanie nad przebiegiem festynu.
|
|
20 |
Kto pierwszy na mecie – zawody biegowe. |
Maj 2023 |
Zaplanowanie wydarzenia, zgromadzenie potrzebnego sprzętu, zaplanowanie i zlecenie wykonania dyplomów, medali dla dzieci, prowadzenie zmagań.
|
Pięciolatki:
Sześciolatki: |
21 |
Przegląd piosenki przedszkolnej o tematyce „Życie w przedszkolu” |
Marzec 2023 |
Sporządzenie plakatu informującego o przeglądzie piosenki, zebranie listy chętnych, zaplanowanie przebiegu, dobór nagród, jury konkursu, przeprowadzenie konkursu. |
|
22 |
Z matematyką za pan brat zmagania matematyczne grup równolatków. |
Luty 2023 |
Nadzór nad przebiegiem zmagań, przygotowanie zadań i potrzebnych pomocy. Opracowanie systemu punktacji, dyplomów pamiątkowych. |
Gr.I i II: Gr.III i VI: Gr.V i VIII: Gr.IV i VII: |
23 |
Pokaz Jubileuszowy |
Czerwiec 2023 |
|
|
ROCZNY PLAN PRACY
OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZO – KSZTAŁCĄCEJ
ROK SZKOLNY 2021-2022
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2020r. poz. 910).
- Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2017r. poz. 1658).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania
przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego.
- Statut przedszkola.
Plan pracy został opracowany na podstawie:
- Wniosków sformułowanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej podsumowującej rok szkolny 2020/2021
- Podstawy programowej wychowania przedszkolnego
- Programu Wychowania przedszkolnego
- Diagnozy potrzeb i zainteresowań dzieci
- Wniosków z ewaluacji wewnętrznej przedszkola
- Priorytetów wskazanych przez MEN
I. „Bezpieczne przedszkole”- organizowanie przestrzeni do wszechstronnego rozwoju dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb.
Sposoby realizacji |
Kryteria osiągnięć |
Monitorowanie |
Osoba odpowiedzialna |
1. Zapewnienie dzieciom pełnego bezpieczeństwa w przedszkolu: - zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w poszczególnych pomieszczeniach przedszkola i w ogrodzie, - zapoznanie z drogą ewakuacyjną oraz zasadami ewakuacji, - przeprowadzenie próbnego alarmu przeciwpożarowego.
|
- zna i przestrzega zasady bezpieczeństwa obowiązujących w przedszkolu i jego otoczeniu - zna drogę ewakuacyjną - wie, jak zachować się w przypadku ogłoszenia alarmu przeciwpożarowego
|
- alarm przeciwpożarowy - zapisy w dziennikach
|
nauczyciele wszystkich grup |
2. Aranżacja sal zabaw i kącików zainteresowań do korzystania zgodnie z możliwościami i potrzebami rozwojowymi dzieci: - tworzenie w sali przestrzeni i warunków do bezpiecznej i różnorodnej aktywności dzieci, do podejmowania różnych form działalności, - tworzenie, wzbogacanie i modyfikowanie w ciągu roku, kącików zainteresowań stymulujących wszechstronny rozwój, - zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa i odrębności przez indywidualizację potrzeb: półki indywidualne, przydzielenie krzesełek, miejsc przy stole zgodnie z normami, wizytówki z imionami, - zapewnienie miejsca odpoczynku i odosobnienia w formie kącika relaksu, - stworzenie kącika emocji w celu odreagowania napięć np. gniotki, poduchy, gazety.
|
- podejmuje decyzje, organizuje sobie czas wolny - bierze czynny udział w zakładaniu - inicjuje i realizuje działania na rzecz własnego rozwoju
|
- kąciki zainteresowań, - pomoce dydaktyczne |
nauczyciele wszystkich grup |
3. Uczenie dzieci zasad bezpieczeństwa w sytuacjach życiowych: - w czasie rygoru sanitarnego, - podczas poruszania się po budynku, schodach, szatni w ogrodzie, w sali zabaw, - w ruchu drogowym, - w kontakcie z nieznajomymi, ze zwierzętami, - przebywaniu na lodzie, śniegu, podczas burzy, upału, - zagrożenia pożarowego,
, |
|
|
|
4. Respektowanie praw każdego dziecka do bezpieczeństwa w sferze fizycznej, psychicznej , emocjonalnej i społecznej:
-ustalenie z dziećmi praw i obowiązków przedszkolaka w wybranej formie: „Nasze zasady”, „Kodeks grupy”, „Kodeks przedszkolaka” itp. zgodnie z potrzebami grupy, - uczenie dzieci zrozumienia i tolerancji wobec odmienności lub ograniczeń niektórych dzieci, - ustalanie i modyfikowanie w porozumieniu z rodzicami systemu motywacyjnego, - zapoznawanie dzieci z konwencją o Prawach Dziecka (np. materiały ze strony UNICEF dla każdego dziecka.)
|
- tworzy kodeks grupy i przestrzega jego zasad - rozwiązuje problemy na miarę swoich możliwości - wyraża szacunek wobec innych osób - szanuje emocje swoje i innych dzieci - jest wrażliwe na potrzeby drugiego człowieka |
- kodeksy grupowe - tablica motywacyjna - kontrakty -scenariusze zabaw |
Nauczyciele wszystkich grup |
5.Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez stosowanie różnorodnych metod pracy.
- pedagogika M. Montessori, - Metoda Dobrego Startu - M. Bogdanowicz, - metoda Domana, - Metoda I. Majchrzak – zabawy z literami, - Metoda E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, - Metoda KLANZY - pedagogika zabawy, - Metoda Orffa, - Metoda Labana, - Metoda Kniesów - Metoda ruchu rozwijającego Sherborne, oraz aktywizujących metod pracy: - burza mózgów, - projekt edukacyjny, - metoda projektu, - drama, - gry planszowe, - trening twórczego myślenia - metoda K.E. Denisona
|
|
- zapisy w planach miesięcznych, dzienniku zajęć -scenariusze zajęć
|
Wszyscy nauczyciele |
6. Wspieranie rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, organizowanie PPP i KS: - diagnoza i terapia logopedyczna, terapia psychologiczna, terapia surdopedagogiczna -współtworzenie i współrealizowanie planów działań wspierających rozwój dziecka, - wnikliwa obserwacja i diagnoza przedszkolna, - stosowanie dostępnych pomocy edukacyjnych pomoce sensoryczne, logopedyczne, gry edukacyjne, pomoce SI, -dostosowanie warunków pobytu dziecka w przedszkolu do jego potrzeb i możliwości (czas pobytu w plu, miejsce pracy i odpoczynku dziecka w sali, ilość bodźców, pomoce, tablice motywacyjne itp.)
|
- wyrównywanie szans rozwojowych - osiąganie sukcesu edukacyjnego - poprawa funkcjonowania społecznego w grupie - zabezpieczenie indywidualnych potrzeb każdego dziecka |
- plany działań wspierających rozwój - plany IPET - arkusze obserwacji - diagnoza logopedyczna, psychologiczna, pedagogiczna
|
Wszyscy nauczyciele specjaliści |
7.Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci, eliminowanie zauważonych niedomagań i braków: - rozpoznawanie i monitorowanie potrzeb edukacyjnych dzieci ( obserwacje pedagogiczne) - planowanie i prowadzenie pracy indywidualnej w zakresie niezbędnym dziecku dla osiągnięcia sukcesu edukacyjnego, - prowadzenie grupowych ćwiczeń logopedycznych, - organizowanie warunków do podnoszenia poziomu umiejętności dzieci w każdym zakresie: poznawczym (dodatkowe zadania praca w ranku i popołudniu), społecznym (umowy społeczne, tablice motywacyjne, kodeksy), i emocjonalnym ( rozpoznawanie i nazywanie emocji swoich i innych ludzi, kącik emocji) -wsparcie emocjonalne dzieci po traumie, trudnych wydarzeniach, zmianach w życiu ( współpraca z psychologiem)
|
- wnikliwa obserwacja każdego dziecka - dbałość o zapewnienie pełnego rozwoju możliwości każdego dziecka
- wychodzenie naprzeciw potrzebom poszczególnych dzieci
|
Plany pracy
Karty pracy
Zapisy w dzienniku notatki |
Wszyscy nauczyciele |
I. „Kolorowy świat przedszkolaka” - edukacja w kolorach tęczy .
|
SPOSOBY REALIZACJI |
KRYTERIA OSIĄGNIĘĆ |
MONITOROWANIE |
OSOBA ODPOWIEDZIALNA |
ZIELONY KOLOR
Ekologia i przyroda. |
Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne:
- prowadzenie zajęć dydaktycznych o tematyce ekologicznej, przyrodniczej uwrażliwiającej dzieci na konieczność dbania o środowisko, wskazywanie na zagrożenia dla środowiska,
- wykorzystywanie produktów odpadowych )pudełka, plastikowe butelki, makulatura, nakrętki ) do prac plastycznych, ćwiczeń ruchowych, oraz w kąciku plastyczno-konstrukcyjnym do samodzielnego kreatywnego wykorzystania przez dzieci, nauka o recyklingu,
-realizacja projektów o charakterze edukacyjnym -ekologicznym promującym dbałość o środowisko np www.tuptuptup.org.pl program o zrównoważonym rozwoju.
- kontynuacja selektywnej zbiórki makulatury, plastikowych nakrętek i zużytych baterii oraz segregacja odpadów na terenie przedszkola, organizowanych przez KZG Dolina Redy i Chylonki (w przypadku pracy stacjonarnej przedszkola).
- udział w konkursie rodzinnym „Coś nowego ze starego” – wykonanie zabawki z materiałów odpadowych.
|
- rozumie że należy dbać o środowisko naturalne
- jest świadome zagrożeń dla środowiska
- zauważa piękno przyrody, dba o przyrodę
-uczestniczy w działaniach ekologicznych w przedszkolu i w domu |
Scenariusze zajęć Plany miesięczne Zapisy w dzienniku
Relacja z przebiegu projektu
Kąciki ekologiczne
Pojemniki do segregacji |
Wszyscy nauczyciele
Koordynator „tuptup” Gabrysia N.
Koordynator KZG Beata G.
Koordynator konkursu:
|
NIEBIESKI KOLOR
Edukacja regionalna |
Kształtowanie postawy przywiązania do swojego miasta i regionu, zaangażowania społecznego:
- kontynuacja udziału w kampanii „Odprowadzam sam” (w przypadku pracy stacjonarnej przedszkola) –promowanie ograniczenia zanieczyszczeń w mieście, - udział w akcjach „ Sprzątanie świata” , obchody „Dnia Ziemi”, - realizacja programu „Czyste powietrze wokół nas” 5, 6 latki - organizowanie zajęć na temat Gdyni i Kaszub: obchodzenie urodzin Gdyni, Dnia Gdynianina, poznawanie zwyczajów i symboli kaszubskich, oglądanie filmów edukacyjnych o Gdyni i Kaszubach, - tworzenie kącików regionalnych, morskich, poznawanie zawodów związanych z morzem, ochrona wód Bałtyku, zwierzęta morskie, sławni żeglarze itp - udział w imprezach organizowanych przez partnerów przedszkola: np. Bieg malucha – Rada osiedla Karwiny, Bieg przedszkolaka – Urząd Miasta Gdyni, ( w razie ustania pandemii), - zorganizowanie pasowania grup zerówkowych na ORP Błyskawica ( w razie braku ograniczeń sanitarnych) |
- uczestniczy w akcjach organizowanych przez przedszkole
- wie, jak można dbać o czysty świat
- poznaje/ utrwala symbole swojego miasta i regionu
- zna nazwę swojego miasta, regionu
|
Zapisy w dzienniku
Prace dzieci
Plany miesięczne
Scenariusz uroczystości |
Wszyscy nauczyciele
Koordynator programu:
Koordynator pasowania na ucznia
|
CZERWONY KOLOR
Emocje i wartości |
Dbanie o prawidłowy rozwój emocjonalny dzieci, wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro:
1. Kształtowanie u dzieci postaw szacunku, szlachetności i odpowiedzialności wobec innych ludzi, przyrody, regionu, kraju: - prowadzenie zajęć edukacyjnych, zabaw, dramy, wykorzystanie literatury, spotkania rodzinne, - obchody Dnia Niepodległości, Dnia Flagi, Dni Morza, Urodziny Gdyni, Dzień Matki, Dzień Ojca, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Przedszkolaka, Dzień Dziecka- do wyboru zgodnie z potrzebami i możliwościami grupy i sytuacja epidemiologiczną.
2. Wspieranie rozwoju emocjonalnego dzieci: - nauka radzenia sobie z emocjami, stresem, napięciem, lękiem: wprowadzanie strategii odreagowania złości, kącik emocji, kącik relaksu, bajkoterapia, techniki relaksacyjne, -zabawy i zajęcia rozwijające samodzielność, pracowitość, odpowiedzialność w wykonywaniu codziennych czynności: dyżury, prace zespołowe, współdziałanie w parach, akceptacja nauczyciela, pochwały, prace na rzecz grupy, projekty, planowanie własnej aktywności, -rozwijanie wrażliwości emocjonalnej dziecka na potrzeby słabszych, młodszych, osób starszych, chorych przez zajęcia edukacyjne, udział w akcjach charytatywnych, pomoc kolegom, listy do chorego kolegi, nazywanie i odczytywanie emocji innych ludzi, - uwrażliwianie na prawdę i dobro poprzez przykład osobisty, bohaterów literackich, bajki, obchody np. Dnia Życzliwości, Walentynki, - udział grup najstarszych w warsztatach prowadzonych przez psychologa mających na celu wspieranie rozwoju społeczno- emocjonalnego dzieci przygotowujących się do podjęcia nauki w szkole, - włączenie się do Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Emocja” http://emocja.org/2020/05/25/regulamin2021- 2022/
|
- okazuje szacunek osobom starszym, - dba i szanuje przyrodę
- współdziała przy organizacji i przebiegu uroczystości
- jest odpowiedzialne za powierzone mu działania
- zna sposoby reagowania w złości, aby nikogo nie krzywdzić
- stosuje poznane strategie radzenia sobie z napięciami, stresem,
- korzysta z kącika relaksu
- rozpoznaje i nazywa emocje
- ocenia postępowanie bohaterów literackich
- zna zasady zachowania w grupie i je stosuje - panuje nad emocjami w miarę swoich możliwości |
Plany miesięczne
Zapisy w dzienniku
Scenariusze uroczystości
|
Wszyscy nauczyciele
Koordynator „Emocja” – Aleksandra K. Aneta D.
|
ŻÓŁTY KOLOR
zabawa |
1.Organizowanie dzieciom sposobności do zabawy, radości, śmiechu: - organizowanie zabaw z okazji Dnia Przedszkolaka, Pasowania na przedszkolaka, Dnia Ziemniaka, Dnia Pluszowego Misia, Dnia postaci z bajek, Balu karnawałowego, Andrzejek, Mikołajek, Dnia Dziecka, festynu rodzinnego, - korzystanie z dorobku pedagogiki zabawy Klanza, szkolenia „Jazz dla ucha malucha”, metody harcerskiej – pląsy, zabawy tropiące, pedagogiki cyrku, płytoteki, zabaw Klamana itd - stosowanie zabaw ruchowych, tanecznych, ze śpiewem.
2.Organizowanie warunków do podejmowania przez dzieci zabaw kreatywnych: słownych, plastycznych, ruchowych: - samodzielne wykonywanie zabawek z pudeł, chust, - stwarzanie warunków do podejmowania przez dzieci działań typu: przedstawienia, inscenizacje, improwizacje taneczne, wokalne, recytatorskie, popisy, występy przed grupą.
3. Planowanie i prowadzenie zabaw na powietrzu: ruchowych, badawczych, odkrywczych, plastycznych.
|
- bierze udział we wspólnych zabawach
- zgodnie bawi się i współdziała w grupie
- poznaje nowe zabawy i sposoby rekreacji
- jest pomysłowe - samodzielnie planuje i przeprowadza zabawę
- dzieli się swoimi pomysłami i prezentuje swoje umiejętności |
Scenariusze
Plany miesięczne
Zapisy w dzienniku
|
Wszyscy nauczyciele
|
FIOLETOWY KOLOR
Rozwijanie talentów |
1.Praca z dzieckiem zdolnym, rozwijanie talentów, zainteresowań: -rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości, innowacyjności dzieci, postawy odkrywcy i badacza np. pakiet „Mali przedsiębiorcy” , kąciki badawcze, przyrodnicze, pomoce fizyczne: magnesy, waga, - gromadzenie ciekawych przedmiotów do nauki i zabawy- „Kuferek kreatywności” -prowadzenie zabaw inspirowanych Międzynarodowym Dniem Kropki, - korzystanie z internetowych programów dla dzieci np. you tube Być jak Ignacy, www.profesor pl/ fizyka w przedszkolu- zwłaszcza w razie pracy zdalnej, - w razie ustania pandemii organizowanie warsztatów dla dzieci z zakresu robotyki i programowania, i innych, - kontynuacja programu edukacyjny „Poeksperymentujmy razem” – do wykorzystania w pracy zdalnej, - prezentowanie prac dzieci na stronie www.przedszkola.4fun kids.- również w pracy zdalnej, - prezentowanie rodzicom i dzieciom twórczej aktywności plastyczno–konstrukcyjnej wychowanków: - wystawy prac w sali „nasza galeria”, dekorowanie sali i kącików pracami dzieci, -wykonywanie i wykorzystywanie w zabawie samodzielnie wykonanych zabawek z użyciem recyklingu, -wystawy prac na korytarzach przedszkola, z uwzględnieniem różnorodnych technik plastycznych, stosowanych form i metod pracy z dziećmi, - wystawy jednego autora promujące talenty plastyczne i konstrukcyjne dziecka. - uczenie, zainteresowanych dzieci, gry w warcaby, szachy, - promowanie talentów dzieci przez udział w konkursach poza przedszkolnych.
Wspieranie rozwoju dzieci przez realizację programów własnych nauczycieli, udział w kampaniach i projektach: A) w zakresie wielojęzyczności: - „Cztery pory roku z językiem angielskim” program własny Małgorzata N, Agnieszka G. - tworzenie projektu : „Play with little Bear” jw. B) w zakresie kompetencji cyfrowych „ Myszka” program własny Renata D. Agnieszka G. „Uczymy dzieci programować” – program internetowy – grupy starsze C) w zakresie kompetencji językowych: - „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” projekt Mac - „Cała Polska czyta dzieciom” – akcja ogólnopolska D)w zakresie ekspresji plastycznej: - innowacja pedagogiczna „Czuje i rysuję” Aleksandra K. - przedszkola.4fun kids – wysyłanie rysunków dzieci. E) w zakresie zdrowotnym: - program własny „Prosto i zdrowo” Aleksandra .K. - udział w kampanii www.rowerowymaj.eu/gdynia/ F)
Realizacja zadań w ramach „Przedszkole talentów” ( w poszczególnych grupach w razie ograniczeń sanitarnych lub ogólno-przedszkolna, międzygrupowa w razie ustania pandemii)
,,Wierszykowe trele morele” – konkurs recytatorski, rozwijanie zdolności recytatorskich, zachęcanie do występów na scenie, „Kto pierwszy na mecie” – zawody sportowe, promowanie sprawności ruchowej, zdolności motorycznych, „Z matematyką za pan brat już od najmłodszych lat” konkurs matematyczny, uzdolnienia w liczeniu i intuicji mat. „Z piosenką przez świat” – konkurs wokalny – ujawnienie talentów wokalno- muzyczno- tanecznych. ,,Akademia talentów”- prezentacja dziecięcych zdolności: recytatorskich, aktorskich, matematycznych, wokalnych, muzycznych, tanecznych, sportowych.
|
- ujawnia i rozwija swoje umiejętności, predyspozycje, talenty
- korzysta z różnorodnych zabawek, przedmiotów, kącików i aktywności
- opowiada o swoich mocnych stronach
- mówi, co je interesuje, w czym jest dobre
- zgodnie współdziała z kolegami
- rozumie, że każdy ma inne umiejętności, zauważa je u kolegów
- podejmuje proponowane zadania |
Kąciki zainteresowań
Prace dzieci
Zapisy w dzienniku
Plany miesięczne
Dyplomy dzieci
Programy własne
Zapisy w dzienniku
Scenariusze zajęć
|
Wszyscy nauczyciele
Autorki programów
Osoby biorące udział w programie:
„Mały miś…” –
Wszyscy nauczyciele
Koordynator:
|
POMARAŃCZOWY KOLOR
zdrowie |
Dbałość o zdrowy rozwój fizyczny dzieci poprzez:
- codzienny pobyt dzieci na powietrzu z uwzględnieniem zabaw swobodnych i kierowanych - systematyczne prowadzenie zabaw porannych, zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych w sali w na powietrzu z zastosowaniem pomocy nietypowych, muzyki, sprzętu sportowego itp. - wprowadzanie elementów gier zespołowych: piłka nożna, dwa ognie, koszykówka, badminton – grupy starsze -oraz takich form ruchu jak: wyścigi, tory przeszkód, pląsy, tańce, zabawy tropiące, obwody ćwiczebne, marsze, spacery, wycieczki rowerowe, saneczkarstwo, - przestrzeganie rozkładu dnia, zachowanie równowagi pomiędzy pozycja siedzącą i aktywną dziecka - zachęcanie do zdrowego odżywiania, picia wody, ograniczanie słodyczy w diecie - organizowanie zabaw ruchowych, sportowych w ramach obchodów np. Dzień Ziemniaka, Dzień Przedszkolaka, Dzień sportu, - zorganizowanie Dnia Dziecka i Festynu Rodzinnego na sportowo (zawody, konkurencje, zabawy ruchowe)
Prowadzenie zajęć i udział w działaniach profilaktyki zdrowotnej: – kontynuacja programu Rossman „Czyściochowo” - zorganizowanie spotkania z pediatrą – temat do uzgodnienia - udział w działaniach „klubu wiewiórka PCK” lub w kampanii prowadzonej przez sanepid „Radosny uśmiech” –profilaktyka próchnicy, - udział w kampanii „Mamo, tato wolę wodę”, - dokonywanie przez dzieci świadomych wyborów prozdrowotnych: samodzielne przygotowywanie kanapek, decydowanie o potrzebie odpoczynku i ruchu - prowadzenie zajęć dydaktycznych na temat zdrowego żywienia, pogadanek, spotkań ze specjalistami -promowanie sportów, ruchu jako formy rekreacji i dbania o zdrowie, poznawanie sylwetek polskich sportowców, dyscyplin sportowych, - zorganizowanie konkursu rodzinnego „ Pokaże wam, jak o zęby dbam” – fotografia, wydruki z drukarki.
|
- chętnie przebywa na powietrzu, bierze udział w proponowanych zabawach - uczestniczy w zabawach ruchowych
- potrafi bezpiecznie korzystać ze sprzętu sportowego - uczy się współdziałania z drugą osobą/ grupą - jest sprawne fizycznie - rozwija sprawność fizyczną
- zna zasady zdrowego odżywiania
- bierze aktywny udział we wspólnych zabawach
- poznaje/ utrwala zasady dbania o zdrowie, o higienę jamy ustnej - dokonuje wyborów dotyczących zdrowia ( żywność, aktywność,) - stosuje zasady kulturalnego zachowania się przy stole - stosuje zasady kulturalnego zachowania przy stole, w trakcie spożywania posiłków
- rozumie znaczenie sportu – ruchu dla rozwoju fizycznego
|
Zapisy w dzienniku
plany miesięczne
scenariusze
|
Wszyscy nauczyciele
Nauczyciele biorący udział w programach:
„Czyściochowo” –
Klub Wiewiórka –
Mamo, tato wolę wodę –
Koordynator konkursu:
|
GRANATOWY KOLOR
Współpraca: nauczyciele rodzice, środowisko lokalne. |
Współpraca z rodzicami: 1.Pedagogizacja rodziców: konsultacje indywidualne, informacje na temat zdrowego rozwoju zamieszczane na tablicy ogłoszeń, tablicach specjalistów, w mailach – poradniki dla rodziców, na stronie przedszkola, w formie artykułów, ulotek do rozdania, - propagowanie wśród rodziców zdrowego stylu życia: zachęcanie do udziału w imprezach dla dzieci organizowanych przez partnerów przedszkola – Urząd Miasta, Rada dzielnicy itp. - zachęcanie do udziału w konkursach przedszkolnych i pozaprzedszkolnych - wspólne analizowanie podejmowanych działań wychowawczych i profilaktycznych w celu wzmacniania właściwych zachowań, ocenianie skuteczności i modyfikowanie według potrzeb, - ścisła współpraca z rodzicami dzieci objętymi PPP, WWR, KS, - angażowanie rodziców do wyposażania kącików w sali, - modyfikowanie kodeksów grupowych, - zachęcanie do korzystania z konsultacji ze specjalistami - zachęcanie i realizowanie inicjatyw rodzicielskich - zachęcanie do udziału w zebraniach grupowych - uświadamianie rodziców o zaburzeniach ze spektrum autyzmu – budowanie zrozumienia problemu- akcja uświadamiająco – informacyjna psycholog
Współpraca ze środowiskiem lokalnym: - współorganizowanie wycieczek, wyjść na zajęcia edukacyjne w najbliższej okolicy (w razie ustania pandemii),
- kontynuowanie współpracy z instytucjami wspierającymi przedszkole: 1. Szkoła podstawowa Nr 42 w Gdyni – współdziałania klasy I i grup zerówkowych, wspólne zawody lub zabawy ruchowe, konkursy ekologiczne, 2. Biblioteka Publiczna Filia Gdynia- Karwiny – spotkania w bibliotece lub on line, 3. Poradnia psych-pedag. nr 1, – badania diagnostyczne, terapia logopedyczna, psychologiczna, warsztaty dla rodziców, wykład dla rodziców „Dojrzałość szkolna”, warsztaty dla nauczycieli, 4.Schronisko Ciapkowo – akcja zbiórki żywności dla zwierząt, 5.Dom Seniora ,,Iskierka’’- przekazanie kartek świątecznych wykonanych przez dzieci, 6.MOPS – zbiórka świąteczna dla potrzebujących, 7.Urząd miasta - akcja „Odprowadzam sam”, „Bieg przedszkolaka”, 8. PSSE sanepid – programy edukacyjne „Czyste powietrze wokół nas”, „Radosny uśmiech”, „Bieg po zdrowie” 9. Koło regionalne PCK- klub wiewiórka – profilaktyka próchnicy 10.Rada Dzielnicy – „Bieg malucha”( w razie ustania pandemii)
Współpraca nauczycieli:
- zapoznanie z literaturą dotyczącą wspomagania rozwoju fizycznego, emocjonalnego dziecka: - gromadzenie literatury fachowej oraz nośników informacji i źródeł komunikacji, -współpraca nauczycieli w ramach działań między grupowych i ogólnoprzedszkolnych, -tworzenie wspólnej bazy pomocy dydaktycznych, - współpraca ze specjalistami, -współpraca z psychologiem w ramach realizacji akcji ”Serce dla zwierząt” w związku z Światowym Dniem Zwierząt, -pełnienie funkcji opiekuna stażu oraz współdziałanie w ramach stażu, - organizowanie zajęć otwartych dla koleżanek, - wzbogacanie kącików zainteresowań, - wspólne realizowanie przedsięwzięć, - współpraca w zespołach nauczycielskich: ·
- udział w szkoleniach: ·
|
- podnoszenie wiedzy nauczycieli - dzielenie się doświadczeniem - współdziałanie w ramach realizacji zadań
- |
Artykuły Maille
Tablica ogłoszeń
Protokoły z zebrań, spotkań z rodzicami
Notatki z konsultacji
Plany współpracy
|
Wszyscy nauczyciele
Specjaliści
koordynator
1 2 3. psycholog 4.Aleksandra K. 5. 6. 7.Vice dyrektor 8. 9. 10.
|
Załączniki:
1. Wykaz wydarzeń do wyboru.
2. Wykaz przydatnych lektur.
3. Harmonogram zajęć otwartych
Wrzesień 13.09 – dzień Ziemniaka – mini festyn w ogrodzie 22.09 – początek jesieni 21.11.- Dzień Życzliwości i pozdrowień - emocje Styczeń 10.02 - Urodziny Gdyni –przywiązanie do miasta, wiedza o nim |
20.02 – Tłusty Czwartek –tradycje polskie 02.04 – Światowy Dzień Świadomości o Autyzmie 06.04 – Narodowy Dzień Sportu – propagowanie aktywności ruchowej 01.05 – Święto Pracy 26.05 – Dzień Matki- emocje, miłość, szacunek, odpowiedzialność .06 - Festyn rodzinny, Akademia Talentów
|
PRZYDATNE LEKTURY:
· 101 ćwiczeń gier i zabaw dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej Autor: Delaney Tara
· Trening umiejętności emocjonalnych i społecznych dzieci. Karty terapeutyczne i karty pracy Agnieszka Lasota
· Tradycyjne gry i zabawy świetlicowe Autor: Piotr Winczewski
· Artysta w przedszkolu i szkole. Techniki plastyczne dla dzieci Tilman Michalski, Ute Michalski
· Zajęcia ruchowe w przedszkolu. Ćwiczenia gimnastyczne Małgorzata Lipiejko
· Seria książek „Każde dziecko to potrafi”
· Agresja w przedszkolu Gabriele Haug – Schnabel
· Zabawy dla maluchów -Jak wychować pomysłowca? Katarzyna Mitros
· Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka poradnik wyd. Natuli dzieci są ważne
· Małe dzieci duże uczucia Baun Heike
· Samo sedno -Trudne emocje u dzieci Ross W. Greene
· Wielki podręcznik dla nauczycieli żłobków i przedszkoli opracowanie zbiorowe wyd. Jedność
· Od złości do radości .Jak rozpoznawać i okazywać uczucia. Seria Ja i emocje wyd. Jedność dla dzieci
· Czy ten smutek kiedyś minie? Jak radzić sobie z żalem. Seria Ja i emocje wyd. Jedność dla dzieci
· Bajki które uczą jak żyć wśród innych. Begona Ibarrola
· Bajki które pomagają odkrywać talenty . Begona Ibarrola