Roczny plan pracy przedszkola
ROCZNY PLAN PRACY
OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
ROK SZKOLNY 2023-2024
Plan został zatwierdzony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej dnia 06.09.2023r.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2020r. poz. 910 ze zm.).
- Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2017r. poz. 1658 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania
przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego (Dz. U. z dnia 24.02.2017r. poz. 356)
- Statut przedszkola.
Plan pracy został opracowany na podstawie:
- Podstawy programowej wychowania przedszkolnego
- Programu Wychowania przedszkolnego
- Diagnozy potrzeb i zainteresowań dzieci
- Priorytetów wskazanych przez MEN
Realizacja zadań z Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego w zakresie warunków i sposobów jej realizacji. Realizacja przez wszystkich nauczycieli w ciągu całego roku szkolnego. |
|||
SPOSOBY REALIZACJI |
KRYTERIA OSIĄGNIĘĆ |
MONITOROWANIE |
OSOBA ODPOWIEDZIALNA |
1. Zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa w przedszkolu:
- zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w poszczególnych pomieszczeniach przedszkola: w sali zabaw, szatni, łazience, na schodach, w sali gimnastycznej i w ogrodzie, - zapoznanie z drogą ewakuacyjną oraz zasadami ewakuacji, przeprowadzenie próbnego alarmu przeciwpożarowego, - przestrzeganie rozkładu dnia przedszkola, zapewnienie dzieciom równowagi pomiędzy zajęciami kierowanymi a niekierowanymi, pozostawienie dostatecznej ilości czasu na samodzielna zabawę.
|
- zna i przestrzega zasady bezpieczeństwa obowiązujących w przedszkolu i jego otoczeniu - zna drogę ewakuacyjną - wie, jak zachować się w przypadku ogłoszenia alarmu przeciwpożarowego
|
- alarm przeciwpożarowy - zapisy w dziennikach
|
nauczyciele wszystkich grup |
2. Aranżacja przestrzeni do zabaw, kącików zainteresowań z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i możliwości dzieci z poszczególnych grup wiekowych: - tworzenie w sali przestrzeni i warunków do bezpiecznej zabawy, pracy i odpoczynku, do samodzielnego odkrywania, prowadzenia eksperymentów, utrwalania wiedzy, - tworzenie, wzbogacanie i modyfikowanie w ciągu roku, stałych( czytelniczy, konstrukcyjny, artystyczny, przyrodniczy)i czasowych kącików zainteresowań stymulujących wszechstronny rozwój dzieci.
|
- podejmuje decyzje, organizuje sobie czas wolny - bierze czynny udział w zakładaniu - inicjuje i realizuje działania na rzecz własnego rozwoju
|
- kąciki zainteresowań, - pomoce dydaktyczne |
nauczyciele wszystkich grup |
3.Respektowanie praw każdego dziecka do bezpieczeństwa w sferze fizycznej, psychicznej , emocjonalnej i społecznej:
-ustalenie z dziećmi praw i obowiązków przedszkolaka w wybranej formie: „Nasze zasady”, „Kodeks grupy”, „Kodeks przedszkolaka” itp. zgodnie z potrzebami grupy, - uczenie dzieci zrozumienia i tolerancji wobec odmienności lub ograniczeń niektórych dzieci,
- zapoznawanie dzieci z konwencją o Prawach Dziecka
|
- tworzy kodeks grupy i przestrzega jego zasad - rozwiązuje problemy na miarę swoich możliwości - wyraża szacunek wobec innych osób |
- kodeksy grupowe - tablica motywacyjna - kontrakty -scenariusze zabaw |
Nauczyciele wszystkich grup |
4.Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez stosowanie różnorodnych metod pracy.
- szerokie korzystanie z aktywizujących metod pracy: burza mózgów, projekt edukacyjny, metoda projektu, drama, gry planszowe, trening twórczego myślenia, -wykorzystanie w pracy z dziećmi biblioterapii i bajkoterapii - poszukiwanie i wykorzystywanie różnorodnych metod i technik pracy
|
- |
- zapisy w dzienniku zajęć -scenariusze zajęć
|
Wszyscy nauczyciele |
5. Wspieranie rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, organizowanie PPP i KS: - diagnoza i terapia logopedyczna, terapia psychologiczna, terapia surdopedagogiczna -współtworzenie i współrealizowanie planów działań wspierających rozwój dziecka, - wnikliwa obserwacja i diagnoza przedszkolna, - stosowanie dostępnych pomocy edukacyjnych pomoce sensoryczne, logopedyczne, gry edukacyjne, pomoce SI, -dostosowanie warunków pobytu dziecka w przedszkolu do jego potrzeb i możliwości (czas pobytu w p-lu, miejsce pracy i odpoczynku dziecka w sali, ilość bodźców, pomoce, tablice motywacyjne itp.) |
- wyrównywanie szans rozwojowych - osiąganie sukcesu edukacyjnego - poprawa funkcjonowania społecznego w grupie - zabezpieczenie indywidualnych potrzeb każdego dziecka |
- plany działań wspierających rozwój - plany IPET - arkusze obserwacji - diagnoza logopedyczna, psychologiczna, pedagogiczna |
Wszyscy nauczyciele specjaliści |
6.Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci, eliminowanie zauważonych niedomagań i braków: - rozpoznawanie i monitorowanie potrzeb edukacyjnych dzieci ( obserwacje pedagogiczne) - planowanie i prowadzenie pracy indywidualnej w zakresie niezbędnym dziecku dla osiągnięcia sukcesu edukacyjnego, - prowadzenie grupowych ćwiczeń logopedycznych, - organizowanie warunków do podnoszenia poziomu umiejętności dzieci w każdej sferze rozwojowej
|
- wnikliwa obserwacja każdego dziecka - dbałość o zapewnienie pełnego rozwoju możliwości każdego dziecka - wychodzenie naprzeciw potrzebom poszczególnych dzieci |
Plany pracy Karty pracy Zapisy w dzienniku Notatki |
Wszyscy nauczyciele |
7. Współpraca z rodzicami: - wspólne analizowanie podejmowanych działań wychowawczych i profilaktycznych w celu wzmacniania właściwych zachowań, ocenianie skuteczności i modyfikowanie według potrzeb,
- ścisła współpraca z rodzicami dzieci objętymi PPP, WWR, KS, - angażowanie rodziców do wyposażania kącików w sali, - modyfikowanie kodeksów grupowych, - zachęcanie do korzystania z konsultacji ze specjalistami - zachęcanie i realizowanie inicjatyw rodzicielskich - zachęcanie do udziału w zebraniach grupowych
|
|
|
|
8.Wspomaganie dzieci w funkcjonowaniu w szybko zmieniającym się świecie przez: -kontakt z technologią cyfrową: tablica multimedialna, telefon komórkowy, tablet, smartfon ,przeglądarka internetowa -korzystanie z programów multimedialnych dla dzieci, oglądanie filmów edukacyjnych, wykonywanie zdjęć cyfrowych, korzystanie z telefonu w obliczu zagrożenia ( numery alarmowe) -rozumienie korzyści i zagrożeń wynikających z korzystania z tych urządzeń. |
|
|
|
I „Poznając emocje - poznasz świat ” – wspieranie rozwoju emocjonalnego dzieci.
Zasady i sposoby realizacji |
Kryteria osiągnięć |
Monitorowanie |
Osoba odpowiedzialna |
I. Aranżacja i wyposażenie sal zabaw w sposób sprzyjający poznawaniu przez dzieci emocji, odczytywaniu stanów emocjonalnych swoich i innych osób oraz ich przeżywaniu:
- kącik emocji -tablice, plakaty, obrazki, zdjęcia przedstawiające emocje
-gry, układanki, książki, plansze i inne pomoce dydaktyczne traktujące o emocjach
-kącik spokoju – zacisze do samodzielnego wykorzystania przez dziecko potrzebujące chwilowej izolacji od grupy z uwagi na przeżywane emocje ( smutek, złość, rozgoryczenie, tęsknota itp.)
- kącik relaksu – miejsce służące odpoczynkowi w czasie dnia wyposażone w materac, poduszki, pluszaki, muzykę, książeczki itp
-zabawki sensoryczne typu gniotki i inne służące wyciszeniu, samoregulacji, odreagowaniu
-wentyl bezpieczeństwa – miejsce gdzie wolno bazgrać, tupać, drzeć papierki w celu rozładowania złości
-ławka zgody – miejsce, gdzie przy udziale nauczyciela lub samodzielnie ale pod jego okiem, zwaśnione dzieci wyjaśniają swoje emocje i dochodzą do zgody
- kodeks grupowy ustalony z dziećmi ze zwróceniem uwagi na emocje: szanowanie się nawzajem – zakaz bicia, krzywdzenia, przeszkadzania; bycie miłym, pomocnym, usłużnym
- wprowadzenie symboli emocji, wprowadzenie znaków umownych przypominających o potrzebach innych np. palec na ustach jako prośba o ciszę, ręka na sercu jako prośba o pomoc,
II. Praca z dziećmi z wykorzystaniem technik i metod wspierających ich rozwój emocjonalno- społeczny:
- stosowanie zasady dostępności emocjonalnej nauczyciela , pedagogiki bliskości, spolegliwości,wdrażanie do mówienia o emocjach, swoich uczuciach
- stosowanie komunikatów pozytywnych w miejsce zakazów i nakazów
- budowanie w dzieciach wiary we własne siły, wdrażanie do dokonywania samooceny, motywowanie do działań na rzecz samorozwoju,
- wykorzystanie okresu adaptacyjny u dzieci nowych i najmłodszych oraz tego potrzebujących do budowania relacji z nauczycielem jako powiernika i osoby wspierającej w sytuacjach trudnych emocjonalnie, pomoc w przeżywaniu trudnych emocji, ich akceptacja, zrozumienie - zabawy i tańce integracyjne zaczerpnięte z pedagogiki zabawy budujące wzajemne zaufanie, uczące koleżeńskości, szacunku wobec każdego dziecka
- metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne – ćwiczenia prowadzące do uzyskania świadomości własnego ciała, ułatwiające nawiązywanie kontaktu i współpracy z partnerem oraz grupą, pomagające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu.
- korzystanie z dorobku pedagogiki Marii Montessorri:
- gry i zabawy dydaktyczne, dyskusje, burze mózgów, metody twórcze
-zabawy tradycyjne w kręgu, zabawy podwórkowe budujące integralność grupy, uczące czekania na swoją kolej, dawania szansy każdemu,
- masażyki i zabawy paluszkowe dające odprężenie, radość, zaufanie, pomoc w odczytywaniu reakcji swojego ciała
- drama i teatr- przybliżanie dzieciom postaw, zachowań, przez wzór bohaterów literackich, pomaganie w zrozumieniu emocji, pobudek bohaterów, ośmielanie dzieci, uczenie otwartego wypowiadania i ukazywania swoich przeżyć, uczuć przez grę aktorską, ćwiczenia dramowe, poznawanie swojego ciała
- bajkoterapia – przybliżanie i oswajanie uczuć za pośrednictwem literatury, bajek dydaktycznych i terapeutycznych,
- historyjki obrazkowe – wykorzystanie w zajęciach, zabawach, kontaktach indywidualnych
- muzykoterapia i choreoterapia- wykorzystywanie w celu łagodzenie emocji, pomoc w samoregulacji emocji, odreagowanie, panowanie nad swoimi ruchami,
- codzienne czytanie dzieciom – dobór literatury zgodnie z wiekiem, możliwościami percepcyjnymi i potrzebami grupy, wprowadzenie zwyczaju wypowiadania się na temat literatury, postaw bohaterów, zachęcanie do twórczości plastycznej na podstawie literatury, do wyrażania własnych wyobrażeń i emocji
- wprowadzenie i realizowanie w ciągu roku rytuałów, regulujących dzień dziecka w przedszkolu, wprowadzenie stałości, spokoju i przewidywalności zdarzeń w celu ograniczenia nerwowości dzieci, niepewności, stresu , nieoczekiwanych zmian
- przestrzegania rozkładu dnia, planowanie czasu na indywidualne rozmowy i zajęcia z dziećmi w celu pracowania nad rozwojem emocjonalnym,
-prowadzenie zajęć w kontakcie z przyrodą, rozbudzanie postaw zaangażowania emocjonalnego w kontakcie z przyrodą -spacery przyrodnicze - hodowle i obserwacje w kąciku przyrody - prace porządkowe w ogrodzie - dokarmianie ptaków jesienią i zimą - dostrzeganie piękna przyrody -słuchanie odgłosów przyrody: morze, deszcz, ptaki itd. - wykonywanie prac plastycznych inspirowanych światem przyrody i z użyciem materiału przyrodniczego -poznawanie wybranych środowisk przyrodniczych
-przestrzeganie ciszy poobiedniej w formie odpowiedniej dla danej grupy, uczenie dzieci wsłuchiwania się w swój oddech, kształtowanie świadomości ciała,
-stosowanie metod relaksacji i odprężenia: Relaksacja progresywna Jacobsona Trening autogenny Schultza (w adaptacji Polender) Techniki wizualizacyjne Relaksacja Wintreberta Gimnastyka wg de Milla
- trening uważności :skupienie na oddechu, skupienie na odczuciach fizycznych całego ciała, powolne ćwiczenia fizyczne, obserwowanie własnych emocji, obserwowanie własnych reakcji w relacjach z innymi ludźmi
-pełnienie przez dzieci dyżurów, wykonywanie prac porządkowych w sali i w ogrodzie, pomaganie dorosłym i innym dzieciom - wdrażanie do odpowiedzialności, ukazywanie sprawczości swoich działań, budowanie wiary w możliwości i umiejętności, bycia ważnym, potrzebnym, silnym, dobrym
-wykonywanie prac na rzecz innych: upominki dla młodszych kolegów, upominki dla chorego kolegi, upominki lub inne niespodzianki z okazji świąt, urodzin – wzbogacanie wachlarza przeżywanych emocji, uczenie empatii, dawania, dzielenia się
- świadomy udział w akcjach charytatywnych – odczuwanie emocji związanych z niesieniem pomocy, współodczuwania, empatii
- obchodzenie z dziećmi świąt i uroczystości nacechowanych emocjonalnie: dzień Mamy i Taty, dzień Babci i Dziadka, Walentynki, Dzień Życzliwości, urodzinki dzieci, Święta Bożego Narodzenia, Wielkanoc, Mikołajki
- zachęcanie dzieci do wyrażania swoich emocji w formie prac plastycznych, działalności konstrukcyjnej, opowieściach, wierszach tworzonych przez dzieci
– zorganizowanie konkursu plastycznego pt „Najszczęśliwszy dzień w moim życiu”.
- uczenie dzieci wygrywania i przegrywania, społecznie akceptowalnego przeżywania porażki i sukcesu, radzenia sobie z niepowodzeniem w różnych sytuacjach np. podczas rozgrywania gier planszowych, zabaw ze współzawodnictwem, udziałem w konkursach, zawodach sportowych itp.
III. Indywidualna praca z dzieckiem lub praca z małym zespołem dzieci szczególnie tego potrzebujących z wykorzystaniem wybranych technik:
1.Słownik emocji – kartka lub zeszyt z wklejanymi przez dziecko zdjęciami, ilustracjami prezentującymi daną emocję, lub dane emocje które chcemy nazwać i rozpoznać.
2. Notatnik emocji-dziecko ma zeszyt, w którym będzie mogło rysować swoje emocje, kiedy tylko zajdzie taka potrzeba. W ten sposób może bazgrać lub wykonać bardziej szczegółowe rysunki w zależności od chwili i uczucia.
3. Czytanie opowiadań stworzonych w celu pracy nad emocjami dzieci z wątkami ułatwiającymi introspekcję i pomagającymi lepiej poznać siebie.
4. Słoik dobrych wiadomości- zachęcamy dziecko do rysowania lub zapisywania na kartkach wszystkich dobrych rzeczy, które mu się przytrafiają (można wykonać zdjęcie sytuacji). Będziemy je przechowywać w pojemniku i od czasu do czasu będziemy czytać dobre wieści. Bardzo się przydadzą, jeśli dziecko będzie miało zły dzień. 5. Naśladowanie emocji – forma kalamburów ruchowych, polegająca na pokazaniu mimiką, postawą ciała różnych emocji zapisanych na kartkach do losowania.
6. Termometr emocji- rysujemy dwa termometry na kartonie. Tuż obok nich malujemy również twarze wyrażające emocje. Obok pierwszego termometru umieścimy najbardziej nieprzyjemne emocje. Od apatii i smutku przy najniższej temperaturze, po nerwy, złość i wściekłość przy najwyższej temperaturze. Obok drugiego termometru narysujemy jak najwięcej pozytywnych emocji. W niższej temperaturze te najbardziej zrelaksowane, takie jak wyciszenie, pogoda ducha czy bycie szczęśliwym, do najbardziej aktywnych w wyższych temperaturach, takie jak szczęście, entuzjazm czy radość.
IV. Współpraca z rodzicami
- korzystanie z doświadczenia nauczyciela jako specjalisty wychowania przedszkolnego, wymiana informacji o dziecku, wspólne poszukiwanie i stosowanie działań wspierających rozwój dziecka, analizowanie arkuszy obserwacji, korzystanie z sugestii nauczycieli - wspólne ustalenie zasad obowiązujących w grupie w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych domu i przedszkola – ustalanie i modyfikowanie systemów motywacyjnych, kodeksu grupowego - współpraca rodziców z nauczycielami przez: utrzymywanie kontaktu osobistego okazjonalnego i w formie indywidualnych konsultacji, godzina dostępności, w trakcie zebrań z rodzicami, poprzez tablicę ogłoszeń, stronę internetową, pocztę mailową - zachęcenie rodziców do udziału w spotkaniu z pracownikami z poradni psychologiczno- pedagogicznej na prelekcji „Rozwój emocjonalny dzieci” - przypominanie rodzicom o możliwości korzystania z pomocy psychologa zatrudnionego w przedszkolu - motywowanie do udziału w plastycznym konkursie rodzinnym pt „Najszczęśliwszy dzień mojego życia” - aktywny udział rodziców w działaniach przedszkola i grupy
V. Współpraca ze specjalistami
- współpraca z logopedą, psychologiem, pedagogiem specjalnym w zależności od potrzeb rozwojowych dzieci, wspieranie nauczycieli w trudnych przypadkach, - zamieszczanie przez psychologa na tablicy dla rodziców informacji o rozwoju emocjonalnym dzieci, zagrożeniach dla rozwoju emocji np. mass media, postawy rodzicielskie, system wychowawczy w domu oraz zaburzeniach emocjonalnych – autyzm, stres, niedostosowanie, fobie - warsztaty dla dzieci z psychologiem o tematyce „Nasze emocje” dostosowane do potrzeb poszczególnych grup po ustaleniu z nauczycielkami - współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną – diagnozowanie dzieci, spotkanie z rodzicami sześciolatków na temat „Dojrzałość szkolna”. |
- rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem - szanuje emocje swoje i innych osób
- przeżywa emocje w sposób umożliwiający mu adaptację w nowym otoczeniu, np. w nowej grupie dzieci, nowej grupie starszych dzieci, a także w nowej grupie dzieci i osób dorosłych
- rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie
- szuka wsparcia w sytuacjach trudnych dla niego emocjonalnie; wdraża swoje własne strategie, wspierane przez osoby dorosłe lub rówieśników
-przestrzega kodeksu grupowego, korzysta z kącików ciszy, złości ipd w razie potrzeby
- zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do odejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji
- wczuwa się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia
- potrafi określić, w czym jest dobre, jakie ma zalety i mocne strony
-rozstaje się z rodzicami bez lęku, ma świadomość, że rozstanie takie bywa dłuższe lub krótsze;
- uznaje prawa każdego dziecka, szanuje odmienność np. kolor skóry, sposób funkcjonowania na zajęciach ( dzieci z autyzmem) okazywania emocji w sposób akceptowany w grupie
- bierze udział w zabawach, działaniach grupy, współpracuje i współdziała z kolegami
- jest gotowe do podejmowania działań na rzecz swojego rozwoju - skupia się na zadaniu, zachowuje spokój emocjonalny podczas pracy
- jest gotowe nieść pomoc -szanuje innych ludzi
- szanuje pracę innych ludzi
- potrafi współpracować
- rozwija własne uzdolnienia i mocne strony
- bierze udział w zabawach, działaniach grupy, współpracuje i współdziała z kolegami
- docenia ciszę i spokój, koncentruje się na oddechu, poznaje reakcje swojego ciała, uczy się panować nad swoim ciałem
- rozpoznaje i przedstawia mimiką, ruchem ciała, rąk emocje i stany emocjonalne, rozumie, że ciało reaguje na przeżywane emocje
- wskazuje na pożądane zachowania, rozumie zachowania osób pod wpływem emocji - przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu
-wypowiada się na temat zachowań bohaterów, zauważa przyczyny i skutki zachowań i emocji, poszukuje rozwiązań
- wypowiada się na temat emocji swoich, innych ludzi, bohaterów literackich, postaci z historyjek, obrazków, filmów
- wypowiada się na temat wysłuchanego tekstu, wykonuje prace plastyczne i wyraża w nich swoje emocje i przeżycia
- poznaje reakcji swojego ciała, odczuwa radości, odprężenia, harmonię relaks w działaniach z muzyką i tańcem
- zna rytm dnia, czuje się bezpiecznie i stabilne emocjonalnie
- dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawia w stosunku do nich życzliwość i troskę
- dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji
- odczuwa więź ze światem przyrody, dostrzega jej piękno, odczuwa wpływ pogody na stany emocjonalne ludzi
- prezentuje postawę opiekuńczą wobec przyrody
- potrafi odpoczywać, uczy się relaksu, docenia ciszę i spokój, koncentruje się na oddechu, poznaje reakcje swojego ciała, uczy się panować nad swoim ciałem
-nazywa doznania w sytuacji spokoju, relaksu, medytacji, rozmyślania jako forma samorozwoju
- rozumie, że w ciszy myśli się lepiej, zauważa jak reaguje jego ciało
- pełni dyżury, pomaga, wykonuje prace na rzecz innych
- wie, że potrafi, rozumie pojęcie odpowiedzialności i obowiązku
- potrafi dzielić się z innymi, ofiaruje swoją pracę, rozwija empatię
-współczuje i rozumie potrzebę pomocy
- odkrywa emocje i przeżycia płynące z dzielenia się, pomagania
- przeżywa święta i uroczystości doświadczając różnorodnych emocji
- rozumie czym jest oczekiwanie, niespodzianka - obserwuje emocje innych ludzi wokół siebie, członków rodziny i konfrontuje z własnymi emocjami - przedstawia w możliwy dla siebie sposób, swoje przeżycia, emocje
- cieszy się ze zwycięstwa, ale uznaje wysiłek przeciwnika, godzi się z przegraną, przeżywa smutek i rozgoryczenie ale wierzy w swoje możliwości i walczy dalej, cieszy się z sukcesów kolegów, pokonuje egocentryzm
- rozpoznaje i nazywa emocje
- przezywa emocje i je wyraża w sposób możliwy dla dziecka
- rozumie przeżycia i je nazywa
- poznaje zachowania ludzi pod wpływem emocji, rodzące się w danej sytuacji, lepiej rozumie sam siebie
- potrafi odnajdować w pamięci miłe i dobre chwile, nazywa zdarzenia przyjemne w odróżnieniu od nieprzyjemnych - uczy się jak zmienić smutek w radość
- wie, jak reaguje ciało w strachu, radości, złości, bólu, niepokoju, zdziwieniu itd.
- określa swój stan emocjonalny, potrafi zmienić swoje nastawienie
- poznaje szerszy wachlarz emocji, wzbogaca słownik o nowe nazwy dotyczące emocji
- współpracują z nauczycielami dla dobra swojego dziecka
- współuczestniczą w życiu grupy, poznają sposób funkcjonowania dzieci w grupie
- korzystają z ustalonych zasad w sytuacjach trudnych i konfliktowych
- śledzą rozwój i postępy swojego dziecka, korzystają ze wskazówek nauczycieli -uczestniczą w życiu przedszkola, grupy, swojego dziecka
- troszczą się o jak najlepszy rozwój swojego dziecka
- są uczestnikami życia przedszkolnego swojego dziecka
- nauczyciele i specjaliści współpracują dla dobra dziecka, udzielają pomocy dzieciom i rodzicom
- psycholog wspiera nauczycieli w ich działaniach wychowawczych
- przedszkole przez swoje działania podnosi poziom wiedzy i świadomości rodziców na temat aspektów rozwoju emocjonalnego dzieci
|
Dyrektor/Wicedyrektor
|
nauczyciele wszystkich grup
nauczyciele wszystkich grup
Koordynatorzy: Renata Darnowska, Kamila Jastrzębowska
nauczyciele wszystkich grup
nauczyciele wszystkich grup
Koordynatorzy: Renata Darnowska, Kamila Jastrzębowska
nauczyciele wszystkich grup
|
II Eko- przedszkolak. Kreowanie postaw ekologicznych w życiu codziennym.
Zasady i sposoby realizacji |
Kryteria osiągnięć |
Monitorowanie |
Delegowanie uprawnień |
I Organizowanie warunków i stwarzanie sytuacji sprzyjających poznawaniu i rozumieniu zależności miedzy działalnością człowieka a środowiskiem przyrodniczym
-zajęcia i filmy edukacyjne, gry i zabawy wprowadzające w tematykę związaną z ekologią i proekologiczną postawą człowieka
-wykorzystywanie podczas zajęć, zabaw i innych aktywności w przedszkolu i w domu, materiałów odpadowych i przyrodniczych
-zajęcia i ustawiczna nauka oszczędnego korzystania z wody, prądu, papieru, w tym papieru do prac plastycznych
-obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie na przestrzeni zmieniających się pór roku w ogrodzie, np. drzewo, trawnik, klomb z kwiatami itp. (grupy młodsze) -obserwowanie zmian zachodzących w lesie lub na łące (grupy starsze) -Zielnik eko- przedszkolaka -zakładanie albumów z roślinami , ziołami
-bezpośrednie obserwowanie przyrody ożywionej i nieożywionej poprzez prowadzenie hodowli roślin, ziół, warzyw, założenie kącika przyrodniczego, hodowla np. patyczaków, dżdżownic, rybek itp., kącika do przeprowadzania eksperymentów, obserwacje przyrodnicze w najbliższym otoczeniu w ogrodzie podczas spacerów
-wycieczki o charakterze proekologicznym, wycieczki do gospodarstw ekologicznych, wycieczka do Leśnego Ogrodu Botanicznego w Marszewie
-Kodeks EKO -przedszkolaka, wspólne ułożenie zasad właściwego zachowania względem przyrody
- założenie w salach kącika małego ekologa, wyeksponowanie w przedszkolu kącika do selektywnej zbiórki odpadów
- Upcycling, czyli nowe życie zużytych opakowań i przedmiotów -wykorzystywanie materiałów odpadowych do przerabiania ich na przedmioty użytkowe w sali, w domu,w pracach plastycznych, w dekoracjach sal, dekoracjach podczas uroczystości itp., - eko -święta, eko prezenty, upominki
-Żywioły- ukazanie żywiołów jak daru natury dla ziemi i człowieka, zwrócenie uwagi na ich niszczycielską moc i działalności człowieka w ujęciu destrukcyjnym i pozytywnym w stosunku do planety (zajęcia, filmy edukacyjne, książki…)
- warsztaty o tematyce proekologicznej dla dzieci
- „Przedszkolny teatrzyk z eko-przesłaniem"; przygotowanie z chętnymi dziećmi inscenizacji słowno -muzycznej promującej proekologiczną postawę
-eko -zabawy w oparciu o metodę burzy mózgów, np. „Co by było gdyby nie było wody...(słońca, drzew, roślin, zwierząt, samochodów… itp.)
-spotkanie z ciekawymi ludźmi promującymi ekologiczny styl życia i zwracający uwagę na zagrożenia dla przyrody wynikające z niewłaściwej działalności człowieka, np. ekolog, leśniczy, strażak itp.
-„Wiosna piękna pani -jest już z nami"- międzygrupowy przegląd pracy plastycznej z materiałów odpadowych i naturalnych z okazji pierwszego dnia wiosny
-udział w akcji "Sprzątanie świata 2024"
Eko -świętowanie do wyboru, do wykorzystania w tematach tygodniowych lub w projekcie edukacyjnym • 22.09.2023 Światowy dzień bez samochodu -przekazanie idei święta • 28-09-2023 Dzień jabłka • 1-10-2023 Dzień wegetarianizmu • 2-19-2023 Europejski dzień ptaków • 10-10-2023 Święto drzewa • 4-10-2023 Światowy dzień zwierząt • 16-10-2023 Światowy dzień żywności • 4-11-2023 Dzień czystego powietrza • 10-10-2023 Dzień jeża • 21-11-2023 Dzień bez telewizji • 25-11-2023 Dzień pluszowego misia. Dzień bez futra • 29-11-2023 Dzień bez kupowania. Wprowadzenie edukacji konsumenckiej • 20-12-2023 Dzień ryb • 22-12-2023 Początek astronomicznej zimy- ukazanie piękna natury w zimowej scenerii , uwrażliwienie na piękno przyrody • 20-01-2024 Dzień wiedzy o pingwinach. Światowy dzień śniegu • 21-01-2024 Dzień Wiewiórki. Dzień biedronki • 23-01-2024 Dzień bez opakowań foliowych • 11-02-2024 Dzień dokarmiania zwierzyny leśnej • 17-02-2024 Dzień kota • 27-02-2024 Dzień Niedźwiedzia Polarnego • 3-03-2024 Dzień dzikiej przyrody • 14-03-2024 Dzień Motyla • 16-03-2024 Dzień Pandy • 17-03-2024 Światowy dzień mórz • 18-03-2024 Dzień baterii • 20-03-2024 Międzynarodowy Dzień Żaby • 21-03-2034 Początek wiosny -ukazanie piękna natury w wiosennej scenerii , uwrażliwienie na piękno przyrody • 22-03-2024 Światowy dzień wody. Dzień ochrony Morza Bałtyckiego • 23-03-2024 Światowy dzień meteorologii, np. założenie kalendarza pogody • 1-04-2024 Międzynarodowy dzień ptaków • 4-04-2024 Dzień zwierzak bezdomnych • 5-04-2024 Dzień leśnika i drzewiarza • 7-04-2024 Światowy dzień zdrowia • 14-04-2024 Dzień Delfina • 22-04-2024 Światowy dzień Ziemi • 25-04-2024 Dzień świadomości zagrożenia hałasem • 3.05-2024 Dzień bez komputera • 4-05-2024 Dzień strażaka • 11-05-2024 Dzień bez śmiecenia • 20-05-2024 Światowy dzień pszczół • 22-05-2024 Dzień różnorodności biologicznej. Dzień praw zwierząt • 24-05-2024 Dzień ślimaka • 31-05-2024 Dzień bociana • 4-06-2024 Światowy dzień ochrony środowiska • 8-06-2024 Dzień cyrku bez zwierząt • 22-06-2024 Pierwszy dzień lata-ukazanie piękna natury w letniej scenerii , uwrażliwienie na piękno przyrody
-udział w konkursach zewnętrznych promujących świadomość ekologiczną
II Propagowanie wśród dzieci i rodziców oraz społeczności lokalnej ekologicznego stylu życia
- „EKO- rodzic”- tablica dla rodziców z zakresu świadomości ekologicznej promująca ekologiczny styl życia
-zorganizowanie międzyprzedszkolnego turnieju wiedzy ekologicznej " Eko przedszkolak przyjacielem Ziemi"
-udział konkursach proponowanych przez KZG w Gdyni
-udział w kampanii "Odprowadzam sam"
-Zorganizowanie happeningu z okazji obchodów Dnia Ziemi 22.04.2024 · Plakaty o tematyce promującej ekologiczny styl życia · Kolorowy korowód „Przyjaciele Planety Ziemia” · Rozdawanie ulotek wśród mieszkańców dzielnicy
III Współpraca przedszkola z ze środowiskiem rodzinnym dziecka
-Eko kalendarz -promowanie świąt związanych z ekologią
-kontynuacja zbiórki zużytych baterii, plastikowych nakrętek
-pomoc w organizowaniu warsztatów, wycieczek dla dzieci promujące postawy proekologiczne
-pomoc w organizowaniu bazy materiałowej związanej z ekologią
-współudział w akcjach i projektach edukacyjnych
-zajęcia otwarte i współuczestniczące dla rodziców zwracające uwagę na zagrożenia dla środowiska wynikające z niewłaściwych nawyków i zachowań człowieka
-„ To się jeszcze przyda" konkurs rodzinny na wykonanie przedmiotów dekoracyjnych lub codziennego użytku z materiałów odpadowych, upcycling
-MOPS – udział w zbiórce drobnych artykułów gospodarstwa domowego, zabawek, ubrań dla potrzebujących wsparcia i pomocy (po analizie potrzeb uzyskanych z MOPS)
-Ciapkowo - udział w zbiórce karmy dla zwierząt, koców, kołder itp
- „Ziemia -dom, o który dbamy" festyn rodzinny z okazji Światowego Dnia Ochrony Środowiska 4.06.2024 · „To się jeszcze przyda -drugie życie naszych rzeczy” (stoisko do wymiany np. książkami, ubraniami dla dzieci itp.) · „Coś z niczego"- pokaz mody · bal zielonych · warsztaty ekologiczne, doświadczenia, ekologiczna alternatywa dla środków chemicznych · gry, zabawy
-konkurs poetycki na wiersz dla dzieci z rodzinami „Ziemia -błękitna planeta" opiewający piękno naszej planety oraz zwracający uwagę na konieczność ochrony jej przed niebezpieczeństwami cywilizacyjnymi
------------------------------------------------------------------ III Współpraca przedszkola ze środowiskiem lokalnym
-kontynuacja współpracy z SANEPID-em w Gdyni w zakresie programu edukacyjnego dla przedszkolaków „Czyste powietrze wokół nas” oraz „Skąd się biorą produkty ekologiczne”
-kontynuacja współpracy z Zarządem Dróg i Zieleni w ramach realizacji akcji "Odprowadzam sam"
|
-dziecko wie co to jest ekologia -jest przekonane o potrzebie dbania o środowisko -wie na czym polega postawa ekologiczna
-potrafi w zabawie, zajęciach i innych aktywnościach wykorzystać materiały odpadowe i przyrodnicze -materiały przyrodnicze i odpadowe odkrywa jako ciekawą inspirację do wspólnej zabawy i różnorodnej działalności
-rozumie konieczność oszczędzania wody, prądu, papieru i innych zasobów przyrody -jest świadomym konsumentem dóbr
-rozpoznaje i nazywa pory roku i typowe dla nich zjawiska atmosferyczne -prowadzi systematyczną obserwację danego wycinka ekosystemu i wyciąga wnioski -rozpoznaje i nazywa wybrane rośliny i ich części -zna właściwości zdrowotne wybranych roślin -zna rolę jaką pełnią w środowisku przyrodniczym -poznaje kolejne etapy zakładania zielnika
-zakłada kąciki -hoduje i prowadzi systematyczną obserwację roślin i zwierząt -zauważa skutki wywołane nieodpowiednią opieką nad roślinami i zwierzętami -uczy się odpowiedzialności -nabywa opiekuńczego stosunku do świata przyrody -wie, że niektóre rośliny i zwierzęta są pod ochroną -gromadzi eksponaty -uczestniczy w zabawach badawczych, próbuje wyciągnąć wnioski z zaobserwowanych zjawisk -obserwuje świat fauny i flory, dostrzega piękno przyrody
-formułuje zasady proekologicznych zachowań i je przestrzega
-poznaje ciekawostki związane z ekologią, poszerza wiedzę - zna oznaczenia pojemników do segregowania odpadów i oznaczenie recyklingu -wie, dlaczego i jak należy segregować odpady -zmniejsza objętość odpadów poprzez ich zgniatanie
-wie co oznacza termin recykling, upcycling, -twórczo wykorzystuje materiały odpadowy i przyrodnicze w różnorodnej działalności, -przerabia odpady na przedmioty o innym charakterze użytkowym i dekoracyjnym -swoje pomysły przedstawia za pomocą pracy plastycznej, zabawy dowolnej, dekorowania sali -przygotowuje prezenty wykonane z surowców wtórnych
-nazywa i rozpoznaje żywioły, zna ich negatywna i pozytywną moc oraz wpływ człowieka na kataklizmy wywołane żywiołami -wie, jakie zagrożenie dla środowiska naturalnego stanowi nieodpowiedzialne zachowanie człowieka -rozwija swoje zainteresowania związane z ekologią
- bierze udział w inscenizacjach i przedstawieniach, promuje ekologiczną postawę
-gromadzi pomysły na rozwiązanie problemu ekologicznego -wykazuje się podstawowymi wiadomościami i umiejętnościami związanymi z ochroną środowiska
-dziecko poznaje ludzi związanych z pracą na rzecz środowiska wie, jakie są zagrożenia powodujące niszczenie flory i fauny
-odczuwają satysfakcję z wniesionego wkładu w estetyczny i ciekawy wygląd przedszkola
-dziecko bierze czynny udział w porządkowaniu najbliższego otoczenia -odczuwa "potrzeby" środowiska -czuje satysfakcję z dobrze wykonanego zadania
-zwraca uwagę na tematykę ekologiczną -poprzez swoją działalność promuje właściwe zachowania wpływające na stan środowiska naturalnego i świadomość ekologiczną -rozumie, dlaczego należy dbać o Ziemię i jej mieszkańców -radośnie przeżywa święta ekologiczne
-zainteresowanie problematyką ochrony środowiska -zmieniają swoje postawy i priorytety -poprzez systematyczne informacje poznają sposoby propagowania ekologicznego życia
-zna podstawowe pojęcia związane z ekologią -wie co to jest odpad i jak z nim postępować -rozpoznaje i wskazuje cechy danego środowiska przyrodniczego -zna rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych -zna podstawowe zasady zachowań proekologicznych
-działa na rzecz środowiska
-dzieci i rodzice spostrzegają zagrożenie, jakie niesie ze sobą nadmierny transport samochodów osobowych -dzieci propagują ekologiczny styl życia -swoją postawą zwracają uwagę mieszkańców na problemy związane ochroną środowiska i życiem na Ziemi
-rodzice wykazują zainteresowanie problematyką ochrony środowiska -dostrzegają zagrożenia związane z danym
-rozumieją wartość działania indywidualnego i grupowego na rzecz środowiska -zmieniają swoje postawy, włączają się w działania proponowane przez przedszkole -służą pomocą i wsparciem w organizowaniu działań związanych z ekologią
-rodzice i dzieci spędzają wspólnie czas -rozumieją zagrożenia płynące z nadmiernego konsumpcjonizmu -powtórnie wykorzystują odpady i przerabiają je na przedmioty użyteczne
-rodzice współpracują na rzecz akcji, -rodzice włączają się w akcję promując swój styl życia i pomagając osobom w trudnej sytuacji życiowej - dziecko wie, że niepotrzebne nam już zabawki i sprzęty mogą przynieść radość innym i w ten sposób zmniejsza się zanieczyszczenie odpadami
-dziecko rozumie konieczność dokarmiania zwierząt i -ma poczucie odpowiedzialności za słabe i bezbronne stworzenia
-rodzice biorą czynny udział w przygotowaniu rzeczy do wymiany -przygotowują dla swoich dzieci ubiory "EKO" -wspólnie z dziećmi biorą udział w quizach, konkursach tańcach dla całej rodziny -promują ekologiczny styl życia -rodzice i dzieci w zabawach i zajęciach propagujących ekologiczny styl życia
-rodzice i dzieci odkrywają piękno naszej planety -wykazują się troską o stan środowiska naturalnego -swoje przemyślenia , poglądy i styl bycia przekazują za pomocą wierszy -wykazują zainteresowania problematyką ochrony środowiska
-utrwalenie zasad związanych z postawą proekologiczną i selektywną zbiórką odpadów wtórnych -promowanie wśród nauczycieli i pozostałych pracowników empatycznej postawy, jako czynnika wpływającego na przekazywanie dzieciom wiedzy i przyjmowania oczekiwanych postaw i nawyków proekologicznych ---------------------------------------------- -zwiększenie wiedzy rodziców w zakresie ochrony dzieci przed negatywnymi skutkami dymu tytoniowego -kształtowanie u dzieci właściwej postawy związanej z ochroną własnego zdrowia podczas kontaktu z osobami palącymi
-zainteresowanie młodych rodziców bezpieczeństwem żywności i dokonywanie świadomych wyborów żywieniowych - działalność na rzecz instytucji społecznych
-zmiana nawyków transportowych w celu poprawy stanu środowiska i bezpieczeństwa w ruchu drogowym -rozumieją korzyści dla własnego zdrowia i kondycji planety wynikające z ograniczenia ruchu kołowego -znają zasady bezpiecznego poruszania się po drogach na rowerze, hulajnodze, pieszo itp. oraz sposoby korzystania z transportu miejskiego -postrzegają trolejbusy jako ekologiczny i oszczędny transport miejski korzystania z transportu miejskiego |
-karty pracy -filmy edukacyjne -zdjęcia -tablice edukacyjne -literatura dziecięca
-wytwory prac dzieci
-karty pracy -plakaty -filmy edukacyjne -zdjęcia -tablice edukacyjne
-prace dzieci karty pracy zdjęcia albumy przyrodnicze -praca dzieci -zielnik karty pracy tablice edukacyjne albumy przyrodnicze
-kącik przyrody kącik eko -eksperymentów -kącik hodowli roślin, zwierząt -zdjęcia -(starsze grupy) -prowadzenie dzienniczka przyrodniczego
- kodeks „EKO-przedszkolaka”
-kącik selektywnej zbiórki odpadów pojemniki w odpowiednich kolorach, z właściwymi oznaczeniami
-wytwory prac dzieci -dekoracje sali, -prezenty, upominki
-filmy edukacyjne książki encyklopedyczne literatura karty pracy wytwory prac dzieci
-warsztaty
-inscenizacja słowno- muzyczna
-plakaty -prace plastyczne
-zdjęcia -zapis w dzienniku -prace plastyczne
praca plastyczna
-tablica dla rodziców -strona internetowa przedszkola
-regulamin turnieju -karty pracy pojemniki do selekcji odpadów -ilustracje -odpady bezpieczne dla dziecka -dyplomy, nagrody -zdjęcia
-tablica dla rodziców
-------------------------------- -Zebranie z rodzicami -zapoznanie z celem programu edukacyjnego -zapis w dzienniku
-Zebranie z rodzicami -zapoznanie z celem kampanii -zapis w dzienniku -tablice informacyjne dla rodziców poszczególnych grup, strona internetowa przedszkola: artykuły, posty, strony internetowe
-plakaty informacyjne -zebrane dary
-zeszyt z kartami ćwiczeń -prace dzieci plakat „Odprowadzam sam” -certyfikat dla grupy
|
-nauczycielki wszystkich grup
-nauczycielki wszystkich grup
-nauczycielki wszystkich grup
-nauczycielki wszystkich grup
-nauczycielki wszystkich grup
-nauczycielki wszystkich grup
-nauczycielki grup starszych
-nauczycielki wszystkich grup
-nauczycielki wszystkich grup
-nauczycielki wszystkich grup
-nauczycielki wszystkich grup
-nauczycielki wszystkich grup
-nauczycielki wszystkich grup
-nauczycielki grup starszych
- nauczycielki wszystkich grup
nauczyciele wszystkich grup
-nauczycielki wszystkich grup
Koordynatorzy: Beata Gawęda, Kamila Jastrzębowska, Aleksandra Kubik
Koordynatorzy: Beata Gawęda, Izabela Jasik, Katarzyna Rogusz, Alicja Łaszcz
-nauczyciele wszystkich grup
Koordynator: Beata Kozyra Wszyscy nauczyciel
Koordynatorzy: Beata Gawęda, Jagoda Ozdarska, Marta Snoch, Wszyscy nauczyciele
-nauczyciele wszystkich grup
-nauczyciele wszystkich grup
Koordynatorzy: Liliana Dymczak, Grażyna Itrich, Ewa Keller
-nauczyciele wszystkich grup
Koordynator: Katarzyna Rogusz
Koordynator: Beata Kozyra, nauczyciele wszystkich grup
Koordynatorzy: Magdalena Szefler Małgorzata Necel Alicja Łaszcz
-nauczyciele grup 5/6latków Koordynator: Paulina Prajs
Koordynator: Beata Kozyra, nauczyciele wszystkich grup
-dyrektor przedszkola
-nauczyciele wszystkich grup
-nauczyciele wszystkich grup
-zapis w dzienniku
-zapis w dzienniku -tablica dla -rodziców strona internetowa |