Roczny plan pracy przedszkola

ROCZNY PLAN PRACY

OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

ROK SZKOLNY  2023-2024

 

 

 

Plan został zatwierdzony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej dnia 06.09.2023r.

 

 

 

Podstawa prawna:

 

- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2020r. poz. 910 ze zm.).

- Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2017r. poz. 1658 ze zm.).

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania  

  przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego (Dz. U. z dnia 24.02.2017r. poz. 356)

- Statut przedszkola.

 

Plan pracy został opracowany na podstawie:

 

  1. Podstawy programowej wychowania przedszkolnego
  2. Programu Wychowania przedszkolnego
  3. Diagnozy potrzeb i zainteresowań dzieci
  4. Priorytetów wskazanych przez MEN

 

 

Realizacja zadań z Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego w zakresie warunków i sposobów jej realizacji.

Realizacja przez wszystkich nauczycieli w ciągu całego roku szkolnego.

SPOSOBY REALIZACJI

KRYTERIA OSIĄGNIĘĆ

MONITOROWANIE

OSOBA ODPOWIEDZIALNA

1. Zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa w  przedszkolu:

 

-  zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w poszczególnych pomieszczeniach przedszkola: w sali zabaw, szatni, łazience, na schodach, w sali gimnastycznej i w ogrodzie,

- zapoznanie z drogą ewakuacyjną oraz zasadami  ewakuacji, przeprowadzenie próbnego alarmu przeciwpożarowego,

- przestrzeganie rozkładu dnia przedszkola, zapewnienie dzieciom równowagi pomiędzy zajęciami kierowanymi a niekierowanymi, pozostawienie dostatecznej ilości czasu na samodzielna zabawę.

 

 

- zna i przestrzega zasady bezpieczeństwa obowiązujących w przedszkolu i jego otoczeniu

- zna drogę ewakuacyjną

- wie, jak zachować się w przypadku

  ogłoszenia alarmu przeciwpożarowego

 

 

- alarm przeciwpożarowy

- zapisy w dziennikach

 

 

nauczyciele wszystkich grup

2. Aranżacja przestrzeni do zabaw, kącików zainteresowań z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych i możliwości dzieci z poszczególnych grup wiekowych:

- tworzenie  w sali przestrzeni i warunków do bezpiecznej zabawy, pracy i odpoczynku, do samodzielnego odkrywania, prowadzenia eksperymentów, utrwalania wiedzy,

- tworzenie, wzbogacanie i modyfikowanie w ciągu roku, stałych( czytelniczy, konstrukcyjny, artystyczny, przyrodniczy)i czasowych kącików zainteresowań stymulujących wszechstronny rozwój dzieci.

 

- podejmuje decyzje, organizuje sobie czas wolny

- bierze czynny udział w zakładaniu
  i wzbogacaniu funkcjonujących w salach kącików zainteresowań

- inicjuje i realizuje działania na rzecz

  własnego rozwoju

 

 

- kąciki zainteresowań,

- pomoce dydaktyczne

 

nauczyciele wszystkich grup

 

3.Respektowanie praw każdego dziecka do bezpieczeństwa w sferze fizycznej, psychicznej , emocjonalnej i społecznej:

 

-ustalenie  z dziećmi praw i obowiązków przedszkolaka w wybranej formie: „Nasze zasady”, „Kodeks grupy”, „Kodeks przedszkolaka” itp. zgodnie z potrzebami grupy,

- uczenie dzieci zrozumienia i tolerancji wobec odmienności lub ograniczeń niektórych dzieci,

 

- zapoznawanie dzieci z konwencją o Prawach Dziecka

 

 

- tworzy kodeks grupy i przestrzega jego zasad

- rozwiązuje problemy na miarę swoich możliwości

- wyraża szacunek wobec innych osób

 

- kodeksy grupowe

- tablica motywacyjna

- kontrakty

-scenariusze zabaw

 

Nauczyciele wszystkich grup

4.Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez stosowanie różnorodnych metod pracy.

 

- szerokie korzystanie z  aktywizujących metod pracy:

burza mózgów, projekt edukacyjny,  metoda projektu, drama, gry planszowe,  trening twórczego myślenia,

-wykorzystanie w pracy z dziećmi biblioterapii i bajkoterapii

- poszukiwanie i wykorzystywanie różnorodnych metod i technik pracy

 

 

 

-

 

 

- zapisy w  dzienniku zajęć

-scenariusze zajęć

 

 

 

Wszyscy nauczyciele

5. Wspieranie rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, organizowanie PPP i KS:

- diagnoza i terapia logopedyczna, terapia psychologiczna, terapia surdopedagogiczna

-współtworzenie i współrealizowanie  planów działań wspierających rozwój dziecka,

- wnikliwa obserwacja i diagnoza przedszkolna,

- stosowanie dostępnych pomocy edukacyjnych pomoce sensoryczne, logopedyczne, gry edukacyjne, pomoce SI,

-dostosowanie warunków pobytu dziecka w przedszkolu do jego potrzeb i możliwości (czas pobytu w p-lu, miejsce pracy i odpoczynku dziecka w sali, ilość bodźców, pomoce, tablice motywacyjne itp.)

 

- wyrównywanie  szans rozwojowych

- osiąganie sukcesu edukacyjnego

- poprawa funkcjonowania społecznego w grupie

- zabezpieczenie indywidualnych potrzeb każdego dziecka

 

- plany działań wspierających rozwój

- plany IPET

- arkusze obserwacji

- diagnoza logopedyczna, psychologiczna, pedagogiczna

 

Wszyscy nauczyciele

specjaliści

6.Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci, eliminowanie zauważonych niedomagań i braków:

- rozpoznawanie i monitorowanie potrzeb edukacyjnych dzieci ( obserwacje pedagogiczne)

- planowanie i prowadzenie pracy indywidualnej w zakresie niezbędnym dziecku dla osiągnięcia sukcesu edukacyjnego,

- prowadzenie grupowych ćwiczeń logopedycznych,

- organizowanie warunków do podnoszenia poziomu umiejętności dzieci w każdej sferze rozwojowej

 

 

- wnikliwa obserwacja każdego dziecka

- dbałość o zapewnienie pełnego rozwoju możliwości każdego dziecka

- wychodzenie naprzeciw potrzebom poszczególnych dzieci

 

Plany pracy

Karty pracy

Zapisy w dzienniku

Notatki

 

Wszyscy nauczyciele

7. Współpraca z rodzicami:

- wspólne analizowanie podejmowanych działań

wychowawczych i profilaktycznych w celu wzmacniania

właściwych zachowań, ocenianie  skuteczności i

 modyfikowanie według potrzeb,

 

- ścisła współpraca z rodzicami dzieci objętymi PPP, WWR, KS,

- angażowanie rodziców do wyposażania kącików w sali,

- modyfikowanie kodeksów grupowych,

- zachęcanie do korzystania z  konsultacji ze specjalistami

- zachęcanie i realizowanie inicjatyw rodzicielskich

- zachęcanie do udziału w zebraniach grupowych

 

 

 

 

8.Wspomaganie dzieci w funkcjonowaniu w szybko zmieniającym się świecie przez:

-kontakt z technologią cyfrową: tablica multimedialna, telefon komórkowy, tablet, smartfon ,przeglądarka  internetowa

-korzystanie z programów multimedialnych dla dzieci, oglądanie filmów edukacyjnych, wykonywanie zdjęć cyfrowych, korzystanie z telefonu w obliczu zagrożenia

 ( numery alarmowe)

-rozumienie korzyści i zagrożeń wynikających z korzystania z tych urządzeń.

 

 

 

 

 

I „Poznając emocje - poznasz świat ” – wspieranie rozwoju emocjonalnego dzieci.

 

Zasady i sposoby realizacji

Kryteria osiągnięć

Monitorowanie

 Osoba odpowiedzialna

 

I. Aranżacja i wyposażenie sal zabaw w sposób sprzyjający poznawaniu przez dzieci emocji, odczytywaniu stanów emocjonalnych swoich i innych osób oraz ich przeżywaniu:

 

- kącik emocji -tablice, plakaty, obrazki, zdjęcia przedstawiające emocje

 

-gry, układanki, książki, plansze i inne pomoce dydaktyczne traktujące o emocjach

 

-kącik spokoju – zacisze do samodzielnego wykorzystania przez dziecko potrzebujące chwilowej izolacji od grupy z uwagi na przeżywane emocje ( smutek, złość, rozgoryczenie, tęsknota itp.)

 

- kącik relaksu – miejsce służące odpoczynkowi w czasie dnia wyposażone w materac, poduszki, pluszaki, muzykę, książeczki itp

 

-zabawki sensoryczne typu gniotki i inne służące wyciszeniu, samoregulacji, odreagowaniu

 

-wentyl bezpieczeństwa – miejsce gdzie wolno bazgrać, tupać, drzeć papierki w celu rozładowania złości

 

-ławka zgody – miejsce, gdzie przy udziale nauczyciela lub samodzielnie ale pod jego okiem, zwaśnione dzieci wyjaśniają swoje emocje i dochodzą do zgody

 

- kodeks grupowy ustalony z dziećmi ze zwróceniem uwagi na emocje: szanowanie się nawzajem – zakaz bicia, krzywdzenia, przeszkadzania; bycie miłym, pomocnym, usłużnym

 

- wprowadzenie symboli emocji, wprowadzenie znaków umownych przypominających o potrzebach innych np. palec na ustach jako prośba o ciszę, ręka na sercu jako prośba o pomoc,

 

II. Praca z dziećmi z wykorzystaniem technik i metod

wspierających ich rozwój emocjonalno- społeczny:

 

- stosowanie zasady dostępności emocjonalnej nauczyciela , pedagogiki bliskości, spolegliwości,wdrażanie do mówienia o emocjach,

swoich uczuciach

 

- stosowanie komunikatów pozytywnych w miejsce zakazów i nakazów

 

- budowanie w dzieciach wiary we własne siły, wdrażanie do dokonywania  samooceny, motywowanie do  działań na rzecz samorozwoju,

 

- wykorzystanie okresu adaptacyjny u dzieci nowych i najmłodszych oraz tego potrzebujących  do budowania relacji z nauczycielem  jako powiernika i osoby wspierającej w sytuacjach trudnych emocjonalnie, pomoc w przeżywaniu trudnych emocji, ich akceptacja, zrozumienie

- zabawy i tańce integracyjne zaczerpnięte z pedagogiki zabawy budujące wzajemne zaufanie, uczące koleżeńskości, szacunku wobec każdego dziecka

 

- metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne – ćwiczenia prowadzące do uzyskania świadomości własnego ciała, ułatwiające nawiązywanie kontaktu i współpracy z partnerem oraz grupą,

pomagające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu.

 

- korzystanie z dorobku pedagogiki Marii Montessorri:

  • rozwój samodzielności i wiary we własne siły,
  • wypracowanie szacunku nie tylko do porządku, ale również do pracy,
  • działanie w zamiłowaniu do ciszy podczas indywidualnych i grupowych zadań,
  • osiąganie długotrwałej koncentracji podczas wykonywania zadania,
  • samokontrola, która pozwala na wypracowanie postaw posłuszeństwa,
  • wykonywanie prac bez uniezależniania się od nagród,
  • wypracowanie postaw wzajemnej pomocy bez przejawów rywalizacji,
  • wypracowanie szacunku do pracy innych ludzi,
  • rozwój umiejętności współpracy oraz indywidualnych uzdolnień.

 

- gry i zabawy dydaktyczne, dyskusje, burze mózgów, metody twórcze

 

-zabawy tradycyjne w kręgu, zabawy podwórkowe budujące integralność grupy, uczące czekania na swoją kolej, dawania szansy każdemu,

 

- masażyki i zabawy paluszkowe dające odprężenie, radość, zaufanie, pomoc w odczytywaniu reakcji swojego ciała

 

- drama i teatr- przybliżanie dzieciom postaw, zachowań, przez wzór bohaterów literackich,

pomaganie w zrozumieniu emocji, pobudek bohaterów, ośmielanie dzieci, uczenie otwartego wypowiadania i ukazywania swoich przeżyć, uczuć przez grę aktorską, ćwiczenia dramowe, poznawanie swojego ciała

 

- bajkoterapia – przybliżanie i oswajanie uczuć za pośrednictwem literatury, bajek dydaktycznych i terapeutycznych,

 

- historyjki obrazkowe – wykorzystanie w zajęciach, zabawach, kontaktach indywidualnych

 

- muzykoterapia i choreoterapia- wykorzystywanie w celu łagodzenie emocji, pomoc w samoregulacji emocji, odreagowanie, panowanie nad swoimi ruchami,

 

- codzienne czytanie dzieciom – dobór literatury zgodnie z wiekiem, możliwościami percepcyjnymi i potrzebami grupy, wprowadzenie zwyczaju wypowiadania się na temat literatury, postaw bohaterów, zachęcanie do twórczości plastycznej na

podstawie literatury, do wyrażania własnych wyobrażeń i emocji

 

- wprowadzenie i realizowanie w ciągu roku rytuałów,

regulujących dzień dziecka w przedszkolu, wprowadzenie stałości, spokoju i przewidywalności zdarzeń w celu ograniczenia nerwowości dzieci, niepewności, stresu , nieoczekiwanych zmian

 

- przestrzegania rozkładu dnia, planowanie czasu na indywidualne rozmowy i zajęcia z dziećmi w celu pracowania nad rozwojem emocjonalnym,

 

-prowadzenie zajęć w kontakcie z przyrodą, rozbudzanie postaw zaangażowania emocjonalnego w kontakcie z przyrodą

-spacery przyrodnicze

- hodowle i obserwacje w kąciku przyrody

- prace porządkowe w ogrodzie

- dokarmianie ptaków jesienią i zimą

- dostrzeganie piękna przyrody

-słuchanie odgłosów przyrody: morze, deszcz, ptaki itd.

- wykonywanie prac plastycznych inspirowanych światem przyrody i z użyciem materiału przyrodniczego

-poznawanie wybranych  środowisk przyrodniczych

 

-przestrzeganie ciszy poobiedniej w formie odpowiedniej dla danej grupy, uczenie dzieci wsłuchiwania się w swój oddech, kształtowanie świadomości ciała,

 

-stosowanie metod relaksacji i odprężenia:

Relaksacja progresywna Jacobsona

Trening autogenny Schultza (w adaptacji Polender)

Techniki wizualizacyjne

Relaksacja Wintreberta

Gimnastyka wg de Milla

 

- trening uważności :skupienie na oddechu, skupienie na odczuciach fizycznych całego ciała, powolne ćwiczenia fizyczne,

obserwowanie własnych emocji, obserwowanie własnych reakcji w relacjach z innymi ludźmi

 

-pełnienie przez dzieci dyżurów, wykonywanie prac porządkowych w sali i w ogrodzie, pomaganie dorosłym i innym dzieciom - wdrażanie do odpowiedzialności, ukazywanie sprawczości swoich działań, budowanie wiary w możliwości i umiejętności, bycia ważnym, potrzebnym, silnym, dobrym

 

-wykonywanie prac na rzecz innych: upominki dla młodszych kolegów, upominki dla chorego kolegi, upominki lub inne  niespodzianki z okazji świąt, urodzin – wzbogacanie wachlarza

przeżywanych emocji, uczenie empatii, dawania, dzielenia się

 

- świadomy udział w akcjach charytatywnych – odczuwanie emocji związanych z niesieniem pomocy, współodczuwania, empatii

 

- obchodzenie z dziećmi świąt i uroczystości nacechowanych emocjonalnie: dzień Mamy i Taty, dzień Babci i Dziadka, Walentynki, Dzień Życzliwości, urodzinki dzieci, Święta Bożego

Narodzenia, Wielkanoc, Mikołajki

 

- zachęcanie dzieci do wyrażania swoich emocji w formie prac plastycznych, działalności konstrukcyjnej, opowieściach, wierszach tworzonych przez dzieci

 

– zorganizowanie konkursu plastycznego pt „Najszczęśliwszy dzień w moim życiu”.

 

 

- uczenie dzieci wygrywania i przegrywania, społecznie akceptowalnego przeżywania porażki i sukcesu, radzenia sobie z niepowodzeniem w różnych sytuacjach np. podczas rozgrywania gier planszowych, zabaw ze współzawodnictwem, udziałem w konkursach, zawodach sportowych itp.

 

 

III. Indywidualna praca z dzieckiem lub praca z małym zespołem dzieci szczególnie tego potrzebujących z wykorzystaniem wybranych technik:

 

1.Słownik emocji – kartka lub zeszyt z wklejanymi przez dziecko zdjęciami, ilustracjami prezentującymi daną emocję, lub dane emocje które chcemy nazwać i rozpoznać.

 

2. Notatnik emocji-dziecko ma  zeszyt, w którym będzie mogło rysować swoje emocje, kiedy tylko zajdzie taka potrzeba. W ten sposób może bazgrać lub wykonać bardziej szczegółowe rysunki w zależności od chwili i uczucia.

 

3. Czytanie opowiadań stworzonych w celu  pracy nad emocjami dzieci z wątkami ułatwiającymi introspekcję i pomagającymi lepiej poznać siebie.

 

4. Słoik dobrych wiadomości- zachęcamy dziecko do rysowania lub zapisywania na kartkach wszystkich dobrych rzeczy, które mu się przytrafiają (można wykonać zdjęcie sytuacji). Będziemy je przechowywać w pojemniku i od czasu do czasu będziemy czytać dobre wieści. Bardzo się przydadzą, jeśli dziecko będzie miało zły dzień.

5. Naśladowanie emocji – forma kalamburów ruchowych, polegająca na pokazaniu mimiką, postawą ciała różnych emocji zapisanych na kartkach do losowania.

 

6. Termometr emocji- rysujemy dwa termometry na kartonie. Tuż obok nich malujemy również twarze wyrażające emocje. Obok pierwszego termometru umieścimy najbardziej nieprzyjemne emocje. Od apatii i smutku przy najniższej temperaturze, po nerwy, złość i wściekłość przy najwyższej temperaturze. Obok drugiego termometru narysujemy jak najwięcej pozytywnych emocji. W niższej temperaturze te najbardziej zrelaksowane, takie jak wyciszenie, pogoda ducha czy bycie szczęśliwym, do najbardziej

aktywnych w wyższych temperaturach, takie jak szczęście, entuzjazm czy radość.

 

IV. Współpraca z rodzicami

 

- korzystanie z doświadczenia nauczyciela jako specjalisty wychowania przedszkolnego, wymiana informacji o dziecku, wspólne poszukiwanie i stosowanie działań wspierających rozwój dziecka, analizowanie arkuszy obserwacji, korzystanie z sugestii nauczycieli

- wspólne ustalenie zasad obowiązujących w grupie w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych domu i przedszkola – ustalanie i modyfikowanie systemów motywacyjnych, kodeksu grupowego

- współpraca  rodziców z nauczycielami przez: utrzymywanie kontaktu osobistego okazjonalnego i w formie indywidualnych konsultacji, godzina dostępności, w trakcie zebrań z rodzicami, poprzez tablicę ogłoszeń, stronę internetową, pocztę mailową

- zachęcenie rodziców do udziału w spotkaniu z pracownikami z poradni psychologiczno- pedagogicznej na prelekcji „Rozwój emocjonalny dzieci”

-  przypominanie rodzicom o możliwości korzystania z pomocy psychologa zatrudnionego w przedszkolu

- motywowanie do udziału w plastycznym konkursie rodzinnym pt „Najszczęśliwszy dzień mojego życia”

- aktywny udział rodziców w działaniach przedszkola i grupy

 

V. Współpraca ze specjalistami

 

- współpraca z logopedą, psychologiem, pedagogiem specjalnym w zależności od potrzeb rozwojowych dzieci, wspieranie nauczycieli  w trudnych przypadkach,

- zamieszczanie przez psychologa  na tablicy dla rodziców informacji o rozwoju emocjonalnym dzieci, zagrożeniach dla rozwoju emocji  np. mass media, postawy rodzicielskie, system wychowawczy w domu oraz  zaburzeniach emocjonalnych – autyzm, stres, niedostosowanie, fobie

- warsztaty dla dzieci z psychologiem o tematyce  „Nasze emocje” dostosowane do potrzeb poszczególnych grup po ustaleniu z nauczycielkami

- współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną  – diagnozowanie dzieci, spotkanie z rodzicami  sześciolatków na temat  „Dojrzałość szkolna”.

 

 

 

 

 

 

- rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem

- szanuje emocje swoje i innych osób

 

- przeżywa emocje w sposób umożliwiający mu adaptację w nowym otoczeniu, np. w nowej grupie

dzieci, nowej grupie starszych dzieci, a także w nowej grupie dzieci i osób dorosłych

 

- rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i

przeżywają je wszyscy ludzie

 

 

- szuka wsparcia w sytuacjach trudnych dla niego emocjonalnie; wdraża swoje własne strategie, wspierane przez osoby dorosłe lub

rówieśników

 

 

 

-przestrzega kodeksu grupowego, korzysta z kącików ciszy, złości ipd w razie potrzeby

 

-  zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do odejmowania natychmiastowego działania,

panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej  sytuacji

 

 

 

 

 

- wczuwa się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia

 

 

 

 

- potrafi określić, w czym jest dobre, jakie ma zalety i mocne strony

 

 

-rozstaje się z rodzicami bez lęku, ma

świadomość, że rozstanie takie bywa dłuższe lub krótsze;

 

 

 

- uznaje prawa każdego dziecka, szanuje odmienność np. kolor skóry, sposób funkcjonowania na zajęciach ( dzieci z autyzmem) okazywania emocji w sposób akceptowany w grupie

 

- bierze udział w zabawach, działaniach grupy, współpracuje i współdziała z kolegami

 

 

- jest gotowe do podejmowania działań na rzecz swojego rozwoju

- skupia się na zadaniu, zachowuje spokój emocjonalny podczas pracy

 

- jest gotowe nieść pomoc

-szanuje innych ludzi

 

- szanuje pracę innych ludzi

 

- potrafi współpracować

 

- rozwija własne uzdolnienia i mocne strony

 

 

 

 

- bierze udział w zabawach, działaniach grupy, współpracuje i współdziała z kolegami

 

 

 

 

- docenia ciszę i spokój, koncentruje się na oddechu, poznaje reakcje swojego ciała, uczy się panować nad swoim ciałem

 

- rozpoznaje i przedstawia mimiką, ruchem ciała, rąk emocje i stany emocjonalne, rozumie, że ciało reaguje na przeżywane emocje

 

 

- wskazuje na pożądane zachowania, rozumie zachowania osób pod

wpływem emocji

- przedstawia swoje emocje i uczucia,

używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu

 

-wypowiada się na temat zachowań bohaterów, zauważa przyczyny i skutki  zachowań i emocji, poszukuje rozwiązań

 

- wypowiada się na temat emocji swoich, innych ludzi, bohaterów literackich, postaci z historyjek, obrazków, filmów

 

- wypowiada się na temat wysłuchanego tekstu, wykonuje prace plastyczne  i wyraża w nich swoje emocje  i przeżycia

 

- poznaje  reakcji swojego ciała, odczuwa radości, odprężenia, harmonię  relaks w działaniach z muzyką i tańcem

 

- zna rytm dnia, czuje się bezpiecznie i stabilne emocjonalnie

 

- dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawia w stosunku do nich życzliwość i troskę

 

-  dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji

 

- odczuwa więź ze światem przyrody, dostrzega jej piękno, odczuwa wpływ pogody na stany emocjonalne ludzi

 

- prezentuje postawę opiekuńczą wobec przyrody

 

- potrafi odpoczywać, uczy się relaksu, docenia ciszę i spokój, koncentruje się na oddechu, poznaje reakcje swojego ciała, uczy się panować nad swoim ciałem

 

-nazywa doznania w sytuacji spokoju, relaksu, medytacji, rozmyślania jako forma samorozwoju

 

 

 

- rozumie, że w ciszy myśli się lepiej, zauważa jak reaguje jego ciało

 

 

 

 

- pełni dyżury, pomaga, wykonuje prace na rzecz innych

 

- wie, że potrafi, rozumie pojęcie odpowiedzialności i obowiązku

 

 

 

- potrafi dzielić się z innymi, ofiaruje swoją pracę, rozwija empatię

 

 

-współczuje i  rozumie potrzebę pomocy

 

- odkrywa emocje i przeżycia płynące z dzielenia się, pomagania

 

 

- przeżywa święta i uroczystości doświadczając różnorodnych emocji

 

- rozumie czym jest oczekiwanie, niespodzianka

- obserwuje emocje innych ludzi wokół siebie, członków rodziny i konfrontuje z własnymi emocjami

- przedstawia w możliwy dla siebie sposób, swoje przeżycia, emocje

 

- cieszy  się ze zwycięstwa, ale uznaje wysiłek przeciwnika, godzi się z przegraną, przeżywa smutek i rozgoryczenie ale wierzy w swoje możliwości i walczy dalej, cieszy się z sukcesów kolegów, pokonuje egocentryzm

 

 

 

 

 

 

- rozpoznaje i nazywa emocje

 

 

 

 

- przezywa emocje i je wyraża w sposób możliwy dla dziecka

 

- rozumie przeżycia i je nazywa

 

 

- poznaje zachowania ludzi pod wpływem emocji, rodzące się w danej sytuacji, lepiej rozumie sam siebie

 

 

- potrafi odnajdować w pamięci miłe i dobre chwile, nazywa zdarzenia przyjemne w odróżnieniu od nieprzyjemnych

- uczy się jak zmienić smutek w radość

 

- wie, jak reaguje ciało w strachu, radości, złości, bólu, niepokoju, zdziwieniu itd.

 

- określa swój stan emocjonalny, potrafi zmienić swoje nastawienie

 

- poznaje szerszy wachlarz emocji, wzbogaca słownik o  nowe nazwy dotyczące emocji

 

 

 

 

 

 

 

 

- współpracują z nauczycielami dla dobra swojego dziecka

 

 

- współuczestniczą w życiu grupy, poznają sposób funkcjonowania dzieci w grupie

 

- korzystają z ustalonych zasad w sytuacjach trudnych i konfliktowych

 

- śledzą rozwój i postępy swojego dziecka, korzystają ze wskazówek nauczycieli

-uczestniczą w życiu przedszkola, grupy, swojego dziecka

 

- troszczą się o jak najlepszy rozwój swojego dziecka

 

- są uczestnikami życia przedszkolnego swojego dziecka

 

 

- nauczyciele i specjaliści współpracują dla dobra dziecka, udzielają pomocy dzieciom i rodzicom

 

- psycholog wspiera nauczycieli w ich działaniach wychowawczych

 

 

- przedszkole przez swoje działania podnosi poziom wiedzy i świadomości rodziców na temat aspektów rozwoju emocjonalnego dzieci

 

 

Dyrektor/Wicedyrektor

 

 

 

 

 

 

nauczyciele wszystkich grup

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

nauczyciele wszystkich grup

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Koordynatorzy:

Renata Darnowska,

Kamila Jastrzębowska

 

nauczyciele wszystkich grup

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

nauczyciele wszystkich grup

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Koordynatorzy:

Renata Darnowska,

Kamila Jastrzębowska

 

nauczyciele wszystkich grup

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II    Eko- przedszkolak. Kreowanie postaw ekologicznych w życiu codziennym.

 

Zasady i sposoby realizacji

Kryteria osiągnięć

Monitorowanie

Delegowanie uprawnień

I Organizowanie warunków i stwarzanie sytuacji sprzyjających poznawaniu i rozumieniu zależności miedzy działalnością człowieka a środowiskiem przyrodniczym

 

-zajęcia i filmy edukacyjne, gry i zabawy wprowadzające w tematykę związaną z ekologią i proekologiczną postawą człowieka

 

 -wykorzystywanie podczas zajęć, zabaw i innych aktywności w przedszkolu i w domu, materiałów odpadowych i przyrodniczych

 

 

 

 

 

-zajęcia i ustawiczna nauka oszczędnego korzystania z wody, prądu, papieru, w tym papieru do prac plastycznych

 

 

-obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie na przestrzeni zmieniających się pór roku w ogrodzie, np. drzewo, trawnik, klomb z kwiatami itp. (grupy młodsze)

-obserwowanie zmian zachodzących w lesie lub na łące (grupy starsze)

-Zielnik eko- przedszkolaka  -zakładanie albumów z roślinami , ziołami

 

 

 

 

 

 

 

-bezpośrednie obserwowanie przyrody ożywionej i nieożywionej poprzez prowadzenie hodowli roślin, ziół, warzyw,  założenie kącika przyrodniczego, hodowla np. patyczaków, dżdżownic, rybek itp., kącika do przeprowadzania eksperymentów, obserwacje przyrodnicze w najbliższym otoczeniu w ogrodzie podczas spacerów

 

 

 

 

 

 

 

-wycieczki o charakterze proekologicznym, wycieczki do gospodarstw ekologicznych, wycieczka do Leśnego Ogrodu Botanicznego w Marszewie

 

-Kodeks EKO -przedszkolaka, wspólne ułożenie zasad właściwego zachowania względem przyrody  

 

- założenie w salach kącika małego ekologa, wyeksponowanie w przedszkolu kącika do selektywnej zbiórki odpadów

 

 

 

 

 

 

 

- Upcycling, czyli nowe życie zużytych opakowań i przedmiotów -wykorzystywanie materiałów odpadowych  do przerabiania ich na przedmioty użytkowe w sali, w domu,w pracach plastycznych, w dekoracjach sal, dekoracjach podczas uroczystości itp.,

- eko -święta, eko prezenty, upominki

 

 

 

 

 

 

-Żywioły- ukazanie żywiołów jak daru natury dla ziemi i człowieka, zwrócenie uwagi  na ich niszczycielską moc i działalności człowieka w ujęciu destrukcyjnym i pozytywnym w stosunku do planety (zajęcia, filmy edukacyjne, książki…)

 

 

 

- warsztaty o tematyce proekologicznej dla dzieci

 

 

- „Przedszkolny teatrzyk z eko-przesłaniem"; przygotowanie z chętnymi dziećmi    inscenizacji słowno -muzycznej promującej proekologiczną postawę

 

-eko -zabawy w oparciu o metodę burzy mózgów, np. „Co by było gdyby nie było wody...(słońca, drzew, roślin, zwierząt, samochodów… itp.)

 

 

 

-spotkanie z ciekawymi ludźmi promującymi   ekologiczny styl życia i zwracający uwagę na zagrożenia dla przyrody wynikające z niewłaściwej działalności człowieka, np. ekolog, leśniczy, strażak itp.

 

  -„Wiosna piękna pani -jest już z nami"- międzygrupowy przegląd pracy plastycznej      z materiałów odpadowych i naturalnych z okazji pierwszego dnia wiosny

 

 

 -udział w akcji "Sprzątanie świata 2024"

 

 

 

 

Eko -świętowanie  do wyboru,   do wykorzystania w tematach tygodniowych lub w projekcie edukacyjnym

  22.09.2023 Światowy dzień bez samochodu -przekazanie idei święta

  28-09-2023 Dzień jabłka

  1-10-2023 Dzień wegetarianizmu

  2-19-2023 Europejski dzień ptaków

  10-10-2023 Święto drzewa

  4-10-2023 Światowy dzień zwierząt

  16-10-2023 Światowy dzień żywności

  4-11-2023 Dzień czystego powietrza

  10-10-2023 Dzień jeża

  21-11-2023 Dzień bez telewizji

  25-11-2023 Dzień pluszowego misia. Dzień bez futra

  29-11-2023 Dzień bez kupowania. Wprowadzenie edukacji konsumenckiej

  20-12-2023 Dzień ryb

  22-12-2023 Początek astronomicznej zimy- ukazanie piękna natury w zimowej scenerii , uwrażliwienie na piękno przyrody

  20-01-2024 Dzień wiedzy o pingwinach.

Światowy dzień śniegu

  21-01-2024 Dzień Wiewiórki.

Dzień biedronki

  23-01-2024 Dzień bez opakowań foliowych

  11-02-2024 Dzień dokarmiania zwierzyny leśnej

  17-02-2024 Dzień kota

  27-02-2024 Dzień Niedźwiedzia Polarnego

  3-03-2024 Dzień dzikiej przyrody

  14-03-2024 Dzień Motyla

  16-03-2024 Dzień Pandy

  17-03-2024 Światowy dzień mórz

  18-03-2024 Dzień baterii

  20-03-2024 Międzynarodowy Dzień Żaby

  21-03-2034 Początek wiosny -ukazanie piękna natury w wiosennej scenerii , uwrażliwienie na piękno przyrody

  22-03-2024 Światowy dzień wody. Dzień ochrony Morza Bałtyckiego

  23-03-2024 Światowy dzień meteorologii, np. założenie kalendarza pogody

  1-04-2024 Międzynarodowy dzień ptaków

  4-04-2024 Dzień zwierzak bezdomnych

  5-04-2024 Dzień leśnika i drzewiarza

  7-04-2024  Światowy dzień zdrowia

  14-04-2024 Dzień Delfina

  22-04-2024 Światowy dzień Ziemi

  25-04-2024 Dzień świadomości zagrożenia hałasem

  3.05-2024 Dzień bez komputera

  4-05-2024 Dzień strażaka

  11-05-2024 Dzień bez śmiecenia

  20-05-2024 Światowy dzień pszczół

  22-05-2024 Dzień różnorodności biologicznej.

Dzień praw zwierząt

  24-05-2024 Dzień ślimaka

  31-05-2024 Dzień bociana

  4-06-2024 Światowy dzień ochrony środowiska

  8-06-2024 Dzień cyrku bez zwierząt

  22-06-2024 Pierwszy dzień lata-ukazanie piękna natury w letniej scenerii , uwrażliwienie na piękno przyrody

 

-udział w konkursach zewnętrznych promujących świadomość ekologiczną

 

II Propagowanie wśród dzieci i rodziców oraz społeczności lokalnej ekologicznego stylu życia

 

- „EKO- rodzic”- tablica dla rodziców z zakresu świadomości ekologicznej  promująca ekologiczny styl życia

 

 

-zorganizowanie międzyprzedszkolnego turnieju wiedzy ekologicznej " Eko przedszkolak przyjacielem Ziemi"

 

 

 

 

 

 

 

 

-udział  konkursach proponowanych przez KZG w Gdyni

 

-udział w kampanii  "Odprowadzam sam"

 

 

 

-Zorganizowanie happeningu z okazji obchodów Dnia Ziemi 22.04.2024

·         Plakaty o tematyce promującej ekologiczny styl życia

·         Kolorowy korowód „Przyjaciele Planety Ziemia”

·         Rozdawanie ulotek wśród mieszkańców dzielnicy

 

III Współpraca przedszkola z ze środowiskiem rodzinnym dziecka

 

-Eko kalendarz -promowanie świąt związanych z ekologią

 

 

-kontynuacja zbiórki zużytych baterii, plastikowych nakrętek

 

-pomoc w organizowaniu warsztatów, wycieczek dla dzieci  promujące postawy proekologiczne

 

-pomoc w organizowaniu bazy materiałowej związanej z ekologią

 

-współudział w akcjach i projektach edukacyjnych

 

 

 -zajęcia otwarte i współuczestniczące dla rodziców zwracające uwagę na zagrożenia dla środowiska wynikające z niewłaściwych nawyków i zachowań człowieka

 

-„ To się jeszcze przyda"

konkurs rodzinny na wykonanie przedmiotów dekoracyjnych lub codziennego użytku z materiałów odpadowych, upcycling

 

 

 

 

 

-MOPS – udział w zbiórce drobnych artykułów gospodarstwa domowego, zabawek, ubrań dla potrzebujących wsparcia i pomocy (po analizie potrzeb uzyskanych z MOPS)

 

 

 

 

-Ciapkowo - udział w zbiórce karmy dla  zwierząt, koców, kołder itp

 

 

 

- „Ziemia -dom, o który dbamy" festyn  rodzinny z okazji Światowego Dnia Ochrony Środowiska 4.06.2024

·         „To się jeszcze przyda -drugie życie naszych rzeczy” (stoisko do wymiany np. książkami, ubraniami dla dzieci itp.)

·         „Coś z niczego"- pokaz mody

·         bal zielonych

·         warsztaty ekologiczne, doświadczenia, ekologiczna alternatywa dla środków chemicznych

·         gry, zabawy

 

-konkurs poetycki na wiersz dla dzieci z rodzinami  „Ziemia -błękitna planeta" opiewający piękno naszej planety oraz zwracający uwagę na konieczność ochrony jej przed niebezpieczeństwami cywilizacyjnymi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

------------------------------------------------------------------

 III Współpraca przedszkola  ze środowiskiem lokalnym

 

-kontynuacja współpracy z SANEPID-em w Gdyni w zakresie programu edukacyjnego dla przedszkolaków „Czyste powietrze wokół nas” oraz „Skąd się biorą produkty ekologiczne”

 

 

 

 

-kontynuacja współpracy z Zarządem Dróg i Zieleni w ramach  realizacji akcji "Odprowadzam sam"

 

 

 

 

-dziecko wie co to jest ekologia

-jest przekonane o potrzebie dbania o środowisko

-wie na czym polega postawa ekologiczna

 

-potrafi w zabawie, zajęciach i innych aktywnościach   wykorzystać materiały odpadowe i przyrodnicze

-materiały przyrodnicze i odpadowe odkrywa jako ciekawą inspirację do wspólnej zabawy i różnorodnej działalności

 

-rozumie konieczność oszczędzania wody, prądu, papieru i innych zasobów przyrody

-jest świadomym konsumentem dóbr

 

-rozpoznaje i nazywa pory roku i typowe dla nich zjawiska atmosferyczne 

-prowadzi systematyczną obserwację danego wycinka ekosystemu i wyciąga wnioski

-rozpoznaje i nazywa wybrane rośliny i ich części

-zna właściwości zdrowotne wybranych roślin

-zna rolę jaką pełnią w środowisku przyrodniczym

-poznaje kolejne etapy zakładania zielnika

 

-zakłada kąciki

-hoduje i prowadzi systematyczną obserwację roślin i zwierząt 

-zauważa skutki wywołane   nieodpowiednią opieką  nad roślinami  i zwierzętami

-uczy się odpowiedzialności

-nabywa opiekuńczego stosunku do świata przyrody

-wie, że niektóre rośliny i zwierzęta są pod ochroną

-gromadzi eksponaty

-uczestniczy w zabawach badawczych, próbuje wyciągnąć wnioski z zaobserwowanych zjawisk

-obserwuje świat fauny i flory, dostrzega piękno przyrody

 

-formułuje zasady proekologicznych zachowań i je przestrzega

 

-poznaje ciekawostki związane z ekologią, poszerza wiedzę

- zna oznaczenia pojemników do segregowania odpadów i oznaczenie recyklingu

-wie, dlaczego i jak należy segregować odpady

-zmniejsza objętość odpadów poprzez ich zgniatanie

 

 -wie co oznacza termin recykling, upcycling, -twórczo wykorzystuje materiały odpadowy i przyrodnicze w różnorodnej działalności,

-przerabia odpady na przedmioty o innym charakterze użytkowym i dekoracyjnym

-swoje pomysły przedstawia za pomocą pracy plastycznej, zabawy dowolnej, dekorowania sali

-przygotowuje prezenty wykonane z surowców wtórnych

 

-nazywa i rozpoznaje żywioły, zna ich negatywna i pozytywną moc oraz wpływ człowieka na kataklizmy wywołane żywiołami

-wie, jakie zagrożenie dla środowiska naturalnego stanowi nieodpowiedzialne zachowanie człowieka

-rozwija swoje zainteresowania związane z ekologią

 

- bierze udział w inscenizacjach i przedstawieniach, promuje ekologiczną postawę 

 

 

-gromadzi pomysły na rozwiązanie problemu ekologicznego

-wykazuje się podstawowymi wiadomościami i umiejętnościami związanymi z ochroną środowiska

 

-dziecko poznaje ludzi związanych z pracą na rzecz środowiska  wie, jakie są zagrożenia powodujące niszczenie flory i fauny

 

 

-odczuwają satysfakcję z wniesionego wkładu w estetyczny i ciekawy wygląd przedszkola

 

 

-dziecko bierze czynny udział w porządkowaniu najbliższego otoczenia

-odczuwa "potrzeby" środowiska

-czuje satysfakcję z dobrze wykonanego zadania

 

-zwraca uwagę na tematykę ekologiczną

-poprzez swoją działalność promuje   właściwe zachowania  wpływające na stan środowiska naturalnego i świadomość ekologiczną

-rozumie, dlaczego należy  dbać o Ziemię i jej mieszkańców

-radośnie przeżywa święta ekologiczne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-zainteresowanie problematyką ochrony środowiska

-zmieniają swoje postawy i priorytety

-poprzez systematyczne informacje poznają sposoby propagowania ekologicznego życia

 

-zna podstawowe pojęcia związane z ekologią

-wie co to jest odpad i jak z nim postępować

-rozpoznaje i wskazuje cechy danego środowiska przyrodniczego

-zna rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych

-zna podstawowe zasady zachowań proekologicznych

 

-działa na rzecz środowiska

 

-dzieci i rodzice spostrzegają  zagrożenie, jakie niesie ze sobą nadmierny transport samochodów osobowych

-dzieci propagują ekologiczny styl życia

-swoją postawą zwracają uwagę mieszkańców na problemy związane ochroną środowiska i życiem na Ziemi

 

 

 

-rodzice wykazują zainteresowanie problematyką ochrony środowiska

-dostrzegają zagrożenia związane z danym

 

-rozumieją wartość działania indywidualnego i grupowego na rzecz środowiska

-zmieniają swoje postawy, włączają się w działania proponowane przez przedszkole

-służą pomocą i wsparciem w organizowaniu działań związanych z ekologią

 

 

 

 

 

 

-rodzice i dzieci spędzają wspólnie czas

-rozumieją zagrożenia płynące z nadmiernego konsumpcjonizmu

-powtórnie wykorzystują odpady i przerabiają je na przedmioty użyteczne

 

-rodzice współpracują na rzecz akcji,

-rodzice włączają się w akcję promując swój   styl życia i pomagając osobom w trudnej sytuacji życiowej

- dziecko wie, że  niepotrzebne nam już zabawki i sprzęty  mogą przynieść radość innym i w ten sposób zmniejsza się zanieczyszczenie odpadami

 

-dziecko rozumie konieczność dokarmiania zwierząt i

-ma poczucie odpowiedzialności za słabe i bezbronne stworzenia

 

-rodzice biorą czynny udział w   

przygotowaniu rzeczy do wymiany 

-przygotowują dla swoich dzieci ubiory "EKO"

-wspólnie z dziećmi biorą udział w quizach, konkursach tańcach dla całej rodziny

-promują ekologiczny styl życia

-rodzice i dzieci w zabawach i zajęciach propagujących ekologiczny styl życia

 

 

 

-rodzice i dzieci odkrywają piękno naszej planety

-wykazują się troską o stan środowiska naturalnego

-swoje przemyślenia , poglądy i styl bycia przekazują za pomocą wierszy

-wykazują zainteresowania problematyką ochrony środowiska

 

-utrwalenie zasad związanych z postawą proekologiczną i selektywną zbiórką odpadów wtórnych

-promowanie wśród nauczycieli i pozostałych  pracowników empatycznej postawy, jako czynnika wpływającego na przekazywanie dzieciom wiedzy i przyjmowania oczekiwanych postaw i nawyków proekologicznych

----------------------------------------------

-zwiększenie wiedzy rodziców w zakresie ochrony dzieci przed negatywnymi skutkami dymu tytoniowego

-kształtowanie u dzieci właściwej postawy  związanej z ochroną własnego zdrowia podczas kontaktu z osobami palącymi

 

-zainteresowanie młodych rodziców bezpieczeństwem żywności i dokonywanie świadomych wyborów żywieniowych

- działalność na rzecz instytucji społecznych

 

 

-zmiana nawyków transportowych w celu poprawy stanu środowiska i bezpieczeństwa w ruchu drogowym

-rozumieją korzyści dla własnego zdrowia i kondycji planety wynikające z ograniczenia ruchu kołowego

-znają zasady bezpiecznego poruszania się po drogach na rowerze, hulajnodze, pieszo itp. oraz sposoby korzystania z transportu miejskiego

-postrzegają trolejbusy jako ekologiczny i oszczędny transport miejski korzystania z transportu miejskiego

 

 

 

-karty pracy

-filmy edukacyjne

-zdjęcia

-tablice edukacyjne

-literatura dziecięca

 

 -wytwory prac dzieci

 

 

 

 

 

 

-karty pracy

-plakaty

-filmy edukacyjne

-zdjęcia

-tablice edukacyjne

 

-prace dzieci

karty pracy

zdjęcia

albumy przyrodnicze

-praca dzieci -zielnik

karty pracy

tablice edukacyjne

albumy przyrodnicze

 

 

 

 

 

 

 

-kącik przyrody

kącik eko -eksperymentów

-kącik hodowli roślin, zwierząt

-zdjęcia

-(starsze grupy) -prowadzenie dzienniczka przyrodniczego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- kodeks „EKO-przedszkolaka”

 

-kącik  selektywnej zbiórki odpadów

pojemniki w odpowiednich kolorach, z właściwymi oznaczeniami

 

 

 

 

 

-wytwory prac dzieci

-dekoracje sali,

-prezenty, upominki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-filmy edukacyjne

książki encyklopedyczne

literatura

karty pracy

wytwory prac dzieci

 

-warsztaty

 

 

 

 

-inscenizacja słowno- muzyczna

 

 

 

-plakaty

-prace plastyczne

 

 

 

 

-zdjęcia

-zapis w dzienniku

-prace plastyczne

 

 

 

praca plastyczna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-tablica dla rodziców

-strona internetowa przedszkola

 

 

-regulamin turnieju

-karty pracy

pojemniki do selekcji odpadów

-ilustracje

-odpady bezpieczne dla dziecka

-dyplomy, nagrody

-zdjęcia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-tablica dla rodziców

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

--------------------------------

-Zebranie z rodzicami -zapoznanie z celem  programu edukacyjnego

-zapis w dzienniku

 

-Zebranie z rodzicami -zapoznanie z celem  kampanii

-zapis w dzienniku

-tablice informacyjne dla rodziców poszczególnych grup, strona internetowa przedszkola: artykuły, posty, strony internetowe

 

-plakaty informacyjne

-zebrane dary

 

-zeszyt z kartami ćwiczeń -prace dzieci

plakat „Odprowadzam sam”

-certyfikat dla grupy

 

 

 

 

-nauczycielki wszystkich grup

 

 

 

-nauczycielki wszystkich grup

 

 

 

 

 

 

 

-nauczycielki wszystkich grup

 

 

 

 

 

 -nauczycielki wszystkich grup

 

 

 

-nauczycielki wszystkich grup

 

 

 

 

 

 

-nauczycielki wszystkich grup

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-nauczycielki  grup starszych

 

 

-nauczycielki wszystkich grup

 

-nauczycielki wszystkich grup

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-nauczycielki wszystkich grup

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-nauczycielki wszystkich grup

 

 

 

 

-nauczycielki wszystkich

 grup

 

 

-nauczycielki wszystkich grup

 

 

 

-nauczycielki grup starszych

 

 

- nauczycielki wszystkich grup

 

 

 

 

nauczyciele wszystkich grup

 

 

-nauczycielki  wszystkich  grup

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Koordynatorzy:

Beata Gawęda,

Kamila Jastrzębowska,

Aleksandra Kubik

 

Koordynatorzy:

Beata Gawęda,

Izabela Jasik,

Katarzyna Rogusz,

Alicja Łaszcz

 

 

 

-nauczyciele wszystkich grup

 

Koordynator:

Beata Kozyra

Wszyscy nauczyciel

 

 

Koordynatorzy:

Beata Gawęda,

Jagoda Ozdarska,

Marta Snoch,

Wszyscy nauczyciele

 

 

 

 

 

 

-nauczyciele wszystkich grup

 

 

 

 

 

 

 

 

-nauczyciele wszystkich grup

 

 

 

 

 

 

Koordynatorzy:

Liliana Dymczak,

Grażyna Itrich,

Ewa Keller

 

 

 

 

 

-nauczyciele wszystkich grup

 

 

Koordynator:

Katarzyna Rogusz

 

 

Koordynator:

Beata Kozyra,

nauczyciele wszystkich grup

 

 

 

 

 

 

 

 

Koordynatorzy:

Magdalena Szefler

Małgorzata Necel

Alicja Łaszcz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-nauczyciele grup 5/6latków

Koordynator:

Paulina Prajs

 

 

Koordynator:

Beata Kozyra,

nauczyciele wszystkich grup

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-dyrektor przedszkola

 

 

 

 

-nauczyciele wszystkich grup

 

-nauczyciele wszystkich grup

 

-zapis w dzienniku

 

 

 

 

 

 

-zapis w dzienniku

-tablica dla -rodziców

strona internetowa