Język Kosmitów - utrwalanie wymowy głoski r
Diagnoza logopedyczna: pararotacyzm
Etap terapii: usprawnianie wymowy głoski r na materiale słownym
Cele:
utrwalanie wymowy głoski r w sąsiedztwie różnych liter
wydłużenie fazy wydechu
kształtowanie wrażliwości słuchowej
doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej
doskonalenie rozwoju psychomotorycznego(synchronizacja półkul mózgowych)
Metody pracy:
słuchowa
wyjaśniająca
demonstracyjna
naśladowcza(Kinezjologia Edukacyjna dr P. Dennisona)
Pomoce:
Komputerowy program do diagnozy i terapii logopedycznej Logopedia- rotacyzm
Ilustracja statku kosmicznego, leniwej ósemki, srebrne kółka
Przebieg zajęć:
Ćwiczenia wprowadzające
1.Ćwiczenia oddechowe.Za pomocą słomki dzieci przenoszą papierowe elementy statku kosmicznego na jego kontur.
2.Ćwiczenia warg i języka. Wykorzystanie programu narzędziowego ,,Remont u Smoka”.
Słuchając bajki dziecko wykonuje ćwiczenia usprawniające artykulatory.
Ćwiczenia utrwalające
Ćwiczenia utrwalające głoskę r w logotomach typu ttt, ddd, td, tedo- głoski t, d realizowane dziąsłowo. Spotkanie z Kosmitami- dziecko odsłuchuje dźwięki wydawane przez kosmitów, powtarza je podczas nagrania.
Ćwiczenia właściwe
1.Utrwalanie głoski r w grupach spółgłoskowych:
-dr,-tr.
Uczeń koloruje obrazek według opisu i nagrywa wyrazy. Gdy nagranie jest poprawne przyznaje sobie punkt słoneczko(poprawność nagrania weryfikuje logopeda).W nagrodę pojawia się animacja.
-pr,-br
a)dziecko uruchamia animację i próbuje zapamiętać jak największą liczbę obrazków następujących po sobie, po to by je powtórzyć w odpowiedniej kolejności.
b)ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej polega na odnalezieniu przez dziecko pary takich samych obrazków i poprawne nazwanie przedmiotów.
2.Ćwiczenia Kinezjologii Edukacyjnej ,,Gimnastyka Marsjan”- wykonanie ruchów naprzemiennych, oraz leniwej ósemki(tor lotu statku kosmicznego).
3.Ćwiczenie głoski r w izolacji. Dziecko wymawia głoskę r i uruchamia animację.
4.Utrwalanie głoski r w wyrazach. Podczas nazywania czarno-białych obrazków zamieniają się one w kolorowe, dziecko nagrywa nazwy, odsłuchuje i w nagrodę otrzymuje wydrukowane kolorowanki.
5.Ćwiczenia dodatkowe(w ramach wolnego czasu)
Mówiące obrazki( to program łączący kolorowe plansze, animację i naturalne odgłosy otaczającego świata, tworzy uniwersalne narzędzie wspomagające terapię logopedyczną. Dzięki programowi dzieci uczą się rozróżniania dźwięków. Do każdej ilustracji przypisany jest naturalny dźwięk, w ten sposób dziecko jednocześnie słyszy dźwięk i widzi źródło jego pochodzenia lub sytuację, w której dźwięk powstaje)
Kosmici na Ziemi.
Jest to obrazkowa historyjka o przybyszach z Kosmosu i ich przygodach na Ziemi.
przeprowadzenie ćwiczeń wrażliwości słuchu.
Uczeń rozpoznaje dźwięki wydawane przez różne zwierzęta.
Praca domowa
Utrwalenie nazw obrazków, dziecko otrzymuje wydruk z ilustracjami do pokolorowania.
Opracowała Ewa Trzeszan (neurologopeda)